پیش بینی امروز بورس و احتمال اقبال به سهام بانکی و تعادل پالایشی ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محیا معصومی تحلیلگر شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) درباره وضعیت دیروز بازار و پیش بینی امروز اعلام کرد: صف های خرید از همان ابتدای پیش گشایش بازار در نمادهای خودرویی تشکیل شد اما کاهش تب تقاضا درنمادهای بزرگ و کالایی در روز تعطیلی بازارهای جهانی و در ادامه عرضه صف خرید نمادهای خودرویی سبب شد تا شاخص کل در نهایت با کاهش اندک 166 واحدی در پله 166891 واحدی قرار گیرد.

مواضع احتیاطی فعالین بازار در خصوص وضعیت بازارهای جهانی و نگرانی از اثرات جنگ تجاری چین و آمریکا سبب ایجاد جوی متعادل با گرایش منفی در بزرگان بازار شده اما برخی گروه ها از جمله رایانه، فنی مهندسی و زغال سنگ با افزایش قیمت و شاخص صنعت مواجه شدند.

گروه بانکی که در ادامه روزهای گذشته معاملات کم رونق و متعادلی را سپری می کرد در یک ساعت پایانی به یک باره با افزایش تقاضا مواجه شد و سفارش سنگین خرید در این نمادها شکل گرفت و برای بانک تجارت صف خرید نسبتا سنگینی تشکیل شد.

اما سهام خودرویی رفتاری کاملا عکس گروه بانکی را به نمایش گذاشت. با وجود آنکه در ابتدای بازار صف های خرید سنگین در نمادهای بزرگی از جمله سایپا شکل گرفته بود به یک باره صف ها عرضه و حتی تعدادی از نمادهای این گروه را وارد محدوده منفی قیمتی شدند. به نظر می رسد رشد گروه خودرویی پس از استراحتی کوتاه مجددا آغاز شود.

انتشار اخباری پیرامون افزایش سرمایه "خگستر" و وضعیت بنیادی نسبتا مناسب "خدیزل" می تواند بار دیگر توجهات را به سمت این دو نماد جلب کند.

بررسی تکنیکالی شاخص این گروه نیز نشان می دهد نمودارشاخص  به مقاومت محدوده 20 هزار واحد نزدیک شده و برای رشد نیاز به تثبیت در بالای این محدوده دارد. بنابراین امروز برای این گروه روز مهمی محسوب می شود.

براساس شنیده‌ها قرار بود سایپا هم قیمت برخی محصولات را اعلام کند اما به‌نظر می‌رسد ترجیح داده با فاصله و بعد از رصد کامل واکنش‌ها به اقدام ایران‌خودرو انجام دهد. به این ترتیب با توجه به واکنش‌ها و اخباری که پس از اعلام قیمت چهار محصول ایران خودرو منتشر شد به‌نظر می‌رسد تا آخر هفته جاری باید منتظر انتشار قیمت‌های جدید محصولات از سوی دیگر خودروسازان باشیم.

در گروه لاستیکی نیز که با افزایش نرخ 20 تا 30 درصدی در محصولات آنها سومین روز مثبت خود را سپری می کردند در میانه معاملات افت تقاضا سبب شد تا اغلب نمادها به دامنه منفی قیمت وارد شوند.

گروه دارویی هم در ادامه روند رو به رشد مورد توجه بازار قرار گرفتند و بررسی تکنیکالی شاخص این گروه وضعیت مناسبی را نشان می دهد و به نظر می رسد این گروه همچنان ظرفیت رشد قیمتی را خواهد داشت. در گروه ساختمانی عرضه بر تقاضا برتری داشت و در ادامه بر شدت عرضه ها نیز افزوده شد.

سهام شرکت های رایانه هم مورد توجه قرار گرفت و آپ با افزایش تقاضا  به صف خرید رسید و اکثریت نمادهای گروه نیز در محدوده مثبت قیمتی داد و ستد شدند. شاخص این گروه پس از ریزش 25 درصدی از سقف 20 هزار واحد رشد ملایم و پیوسته ای را به ثبت رسانده که به نظر برای روزهای آتی نیز این وضعیت ادامه خواهد داشت.

در بازارهای موازی، دلار در بازار آزاد با نوسان اندکی در 11400 تومان و سکه با اندکی کاهش در قیمت 3 میلیون و 800 هزار تومان معامله شد.

در حوزه نفت هم چین قصد دارد در ماه جاری میلادی سطح خرید و واردات نفت ایران را نسبت به دو ماه گذشته افزایش دهد. بدین ترتیب چین به عنوان بزرگترین خرید نفت ایران، در مهلت 180 روزه تا سقف 362 هزار بشکه در روز می تواند از ایران نفت خریداری کند.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا تصمیم دارد برای اینکه کانال های پرداختی با ایران را باز نگه دارد یک نهاد مشخص و یک تشکل هدفمند را تاسیس کند. آلمان و فرانسه دراین باره باهم توافق کرده‌اند. بر این اساس آلمان و فرانسه درباره یک جامعه هدف که تجارت بین اتحادیه اروپا و ایران را زنده نگه می دارد با هم توافق کردند. چنین تجارتخانه ای قرار است در فرانسه مستقر شده ویک رئیس آلمانی داشته باشد. ٩کشور اروپایی علاقمند هستند تا به این جامعه هدف وارد شوند؛ از جمله این کشورها ایتالیا، اسپانیا و اتریش است.

پیش بینی امروز

به نظر می رسد بازار برای رشد نیاز به اخبار مثبت و موثری پیرامون راه اندازی کانال مالی به طور رسمی یا گزارشات مثبت و عملکرد قابل قبول آذرماه   دارد.

با توجه با افزایش تقاضا در نمادهای بانکی در آخر وقت دیروز، انتظار رشد قیمت پس از چندین روز رکود و کاهش قیمت در این گروه می رود. امروز همزمان با بازگشایی بازارهای جهانی، معاملات گروه های بزرگتر وابسته به این بازار خواهد بود که بنظر نمی رسد نوسانات مثبت یا منفی شدیدی را در کامودیتی ها شاهد باشیم. بنابراین معاملات متعادل در گروه پتروپالایشی دور از انتظار نیست.

به طور کلی به نظر می رسد شاخص کل کاهش شدیدتری را تجربه نخواهد کرد و 158 هزار واحد می تواند محدوده حمایتی و کف سازی مناسبی برای یک صعود قدرتمند دیگر در راستای موج 5  بازار باشد ولی که آنچه مسلم است بازار برای آغاز پرقدرت مجدد علاوه بر انتشار اخبار مثبت نیاز به حجم بالای معاملات نیز دارد . مسئله ای که هنوز محقق نشده است. ورود نقدینگی جدید نیز می تواند جان تازه ای به بازار دهد که امید می رود در روزهای آینده محقق شود.

انتهای پیام