حال و آینده "فخوز" و پیش بینی میزان صادرات تا پایان سال

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد کشانی با گلایه از محدودیت صادراتی فولاد خوزستان به چیلان گفت: با تکمیل زنجیره ارزش در بالادست و پایین دست،صادرات حداقل ۲ میلیون تن شمش تا پایان سال پیش بینی می شود.

وی درخصوص برنامه برای مقابله با تحریم ها گفت: این شرکت بورسی بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام و تهدید ترامپ به اعمال تحریم ها، در سیاست ها بازنگری و اعلام کرد چنانچه دولت و مسئولان در صادرات مانع تراشی نکنند قطعا با قدرت به پیش خواهد رفت و حتی می تواند رکوردی نسبت به سال قبل به ثبت رساند.

این مقام مسئول ادامه داد: بازارهای صادراتی، نحوه فروش و نوع قراردادها قطعا تغییر خواهند کرد و در کنار آن شاهد افزایش هزینه های صادراتی خواهیم بود. شاید مجبور شویم ریسک صادرات را بپذیریم و کالایی که تا پیش از این به قیمت فوب بندرعباس فروخته می شد به خریدار در قالب CFR بفروشیم. پیش بینی می کنیم به لحاظ وزنی به مشکل نخوریم اما محدودیت های مذکور وجود خواهد داشت.برای ماه های آتی، نوع مبادله و مراکز تحویل ممکن است تغییراتی داشته باشد درحالی که صادرات به همان ۱۷ کشور ادامه خواهد داشت.

میزان تولید و صادرات تا پایان سال

کشانی درباره میزان تولید و صادرات تا پایان سال توضیح داد: "فخوز" در سال گذشته از ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار تن تولید، بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن را صادر کرد که بالغ بر ۷۳ درصد از تولیدات بود.برنامه سال جاری نیز صادرات بالاتر از این میزان بود و قطعا هم محقق می شد اما با محدودیت هایی که از خرداد توسط دولت اعمال شد،ملزم به عرضه ۱.۸ میلیون تنی فروش داخلی و ۲ میلیون تن صادرات شدیم و به برنامه تعریف شده نخواهیم رسید.

وی با تاکید دستیابی به آمار صادرات ۲ میلیون تن فولاد تا پایان سال گفت: در پایان ۷ ماهه سال درمجموع یک میلیون و ۳۴۰ هزار تن از این عدد محقق شده است. خوشبختانه محموله ها را تا آذر ماه فروخته و سفارشات را هم تا پایان ماه جاری ثبت کردیم. البته این امر با کمی افزایش ریسک مدیریتی و تغییر نوع قرارداد صورت گرفته است.تولید ۳.۸ میلیون تنی تا پایان سال برنامه ریزی شده که البته تا پایان مهر ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار تن معادل ۵۹ درصد برنامه برای سال جاری محقق شده است.

برنامه های در دستور کار

مدیرعامل فولاد خوزستان درخصوص ادامه سیاست تکمیل زنجیره ارزش طی سال جاری نیز گفت: این سیاست که از سال گذشته آغاز و هدف از آن تکمیل زنجیره ارزش در بالادست و پایین دست بود سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و یکی از اولویت های "فخوز" به شمار می رود. خرید توسعه ملی تنها یک سوم نیاز را بر طرف خواهد کرد و به منظور پوشش سایر نیازها، خرید معدن و سهام سایر شرکت های معدنی را در دستور کار داریم.

کشانی افزود: خوشبختانه در مناقصه ایمیدرو برای یک پهنه اکتشافی در منطقه برازجان برنده شدیم. همچنین در حال مذاکره برای خرید چند معدن دیگر نیز هستیم و چون اکتشاف این معادن و استخراج از آنها زمانبر است،در برنامه کوتاه مدت خرید و تملک سهام شرکت های معدنی و تولیدکننده کنسانتره نیز گنجانده شده است.

وی با بیان اینکه ورود به صنایع پایین دستی را با خرید سهام فولاد اکسین به سرانجام خواهیم رساند،گفت: یک میلیون تن از اسلب "فخوز" در آن تبدیل به ورق خواهد شد.یک پروژه ذوب بر مبنای ورق های عریض نیزتعریف شده که با تملک فولاد اکسین این پروژه هم کلید خواهد خورد. درصورت تحقق این مهم، به موازات آن تولید ورق های عریض با نوع خاص را با سرمایه گذاری بالغ بر کروی میلیارد دلار خواهیم داشت که منجر به اشتغالزایی هزار نفر می شود.

کشانی درمورد احداث واحد آهن اسفنجی هم گفت: به تازگی قراردادی به ارزش ۱۵۰۰میلیارد تومان با شرکت MMTE به صورت EPCF منعقد کردیم که این پروژه، ایجاد یک واحد ۱.۷ میلیون تنی تولید آهن اسفنجی را در برمی گیرد.قرارداد مذکور دو ساله است و جزو توسعه های زیر سقفی است که با اجرای آن ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر نیروی کار به مجموعه اضافه خواهند شد.در کنار این پروژه قرار است تولید از ۳.۸ میلیون تن به ۵.۲ میلیون تن برسد که در این صورت اشتغال شرکت به ۲ هزار نفر خواهد رسید، این امر تکمیل فرآیند یا توازن فولاد در خوزستان است.

انتهای پیام