دفاع روحانی از FATF ، بنزین دو نرخی و جداسازی دو وزارتخانه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به‌ نقل از ‌آفتاب‎نیوز ،حسن روحانی در دیدار با مدیران ارشد وزارت راه با اشاره به اینکه گزارش‌های این وزارتخانه امیدوار کننده بود،گفت: از اواسط دولت یازدهم به این نتیجه‌ رسیدیم که برخی از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه و صنعت باید به دو وزارتخانه تبدیل شوند که لایحه آن را به مجلس ارائه دادیم. به دنبال جداسازی مسکن و شهرسازی از راه و حمل و نقل و بازرگانی از صنعت و معدن بودیم.

وی ادامه‌ داد: الان هم این کار را ضروری می دانم، اما به هر دلیلی نمایندگان مجلس همراهی نکردند. به نفع بود که در شرایط تحریم این وزارتخانه ها تفکیک شوند. در شرایط تحریم به یک وزارتخانه بازرگانی نیازمند هستیم، اما صنعت و معدن و تجارت هم در این  وزارتخانه وجود دارد و کار پیش نمی‌رود.
حمل و نقل در شرایط تحریم قرار گرفته و در این زمینه به یک کار ویژه‌ نیازمندیم. بار سنگینی بر دوش وزرای راه و صنعت قرار دارد، البته هر دو وزیر تازه نفس هستند.

این مقام مسئول افزود: در بحث حمل و نقل باید اعتراف کنم در پنج سال گذشته کارهای بسیار بزرگی انجام شده، راه‌ آهن یکی از هدف‌های دولت یازدهم و دوازدهم است که مسیری مطمئن، ارزان، راحت و امن هم برای مسافران و هم برای بار است بنابراین باید راه‌آهن را توسعه دهیم. در پنج سال اخیر حدود دو هزار کیلومتر راه‌ آهن یعنی 20 درصد کل راه‌ آهن ایجاد شده است.مسیر سرخس ــ چابهار و قزوین ــ رشت ــ آستارا اهمیت زیادی دارد که باید هر چه‌ بیشتر این مسیرها افتتاح شود. همچنین برقی کردن راه‌ آهن یا پر سرعت کردن آن را دنبال می‌کنیم. امیدواریم که در همین دولت راه‌ آهن اینچه برون ــ گرمسار افتتاح شده و سریع السیر کردن مسیر قم ــ اصفهان و تهران ــ مشهد انجام شود، البته اعتبارات این پروژه‌ ها آماده است، اما مشکلات حقوقی وجود دارد.

چه اشکالی دارد سوخت را دو نرخی کنیم؟

روحانی با اشاره به اینکه برای امن کردن جاده ها باید وزارت راه با وزارت ارتباطات همکاری کنند، گفت‌: باید در جاده‌ها تشخیص دهیم چه راننده ای منظم و امن رانندگی کرده و چه رانندگانی قانون را رعایت نمی‌کنند. می‌توانیم به رانندگان منظم تشویقی هم بدهیم حتی به لحاظ سوخت امتیاز بدهیم. چه اشکالی دارد سوخت را دو نرخی کنیم برای کسانی که با احتیاط رانندگی می‌کنند. معمولا در سایر کشورها بنزین چند نرخی است و در روزهای تعطیل و یا روزهای شلوغ قیمت بنزین متفاوت است، اما به قیمت ثابت بنزین عادت کرده‌ایم. باید از طریق سیستم هوشمند جاده ها را امن کنیم.

وی گفت: در زمینه جاده و راه‌ آهن به نوسازی نیاز داریم، زیرا نوسازی موجب رفاه مردم، حفظ محیط زیست و امنیت جاده ها می‌شود. اتصال راه‌ آهن خرمشهر به بصره نیز مهم و شدنی است که تا پایان سال 98 انجام شود.در زمینه توسعه بنادر هم کارهای خوبی انجام شده و تحرک بسیار خوب و ارزشمندی به دست آمده است. ظرفیت بندر چابهار از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن رسیده است.

یعنی چه اگر FATF امضا شود،اسلام از دست می‌رود؟

رییس جمهور گفت: اکنون می‌خواهیم با بانک های خارجی کار کنیم. بدون کار کردن با بانک های خارجی اقتصاد حل می‌شود اما با 20 درصد گران‌تر یعنی شما جنس را وارد می کنید از این صرافی به آن صرافی، نهایتا 20 درصد گران‌تر به دست مصرف کننده می‌رسد. اگر می‌گویید FATF باشد یا نباشد، یک نفر نمی آید بگوید اگر باشد 20 درصد ارزان‌تر کارها انجام می‌شود و اگر نباشد 20 درصد گران‌تر . آن کسی که شعار می‌دهد بیاید هزینه‌ را پرداخت کند. نمی‌شود یک نفر شعار دهد و آثار شعار را برای مردم ترجمه نکند.

روحانی افزود: می‌گویند برجام باشد یا نباشد. ترجمه کنید یعنی چه؟ برجام باشد یعنی چه؟ برجام نباشد یعنی چه؟ بگویید بودن چقدر سود دارد و نبودن آن چقدر ضرر؟ از مردم سوال کنید می خواهید زندگی کنید آیا آن را ارزان می خواهید یا گران مگر می‌شود در دنیای امروز با بانک های خارجی کار نکنیم؟یک نفر از یک گوشه‌ای که نمی دانیم کجاست مردم را تحریک می‌کند اگر FATF امضا شود و یا با گروه اقدام مالی کار کنیم، اسلام از دست می‌رود. ای کاش اسلام را می‌فهمید، بعد می‌گفت از دست می‌رود.حکومت و اداره کشور برای مردم است. هزینه‌ها را به مردم بگویید. اگر این کار را نکنیم مردم چقدر از جیب باید دهند؟

انتهای پیام