دو ریسک مهم صنعت کارگزاری و برنامه های دوره دو ساله کانون

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا تاجبر با اشاره به انتخاب اعضای هیات مدیره کانون کارگزاران بورس در مجمع عادی بطور فوق العاده 12 آذر به سنا گفت: اعضای هیات مدیره قبلی با ریسک های متفاوتی در صنعت کارگزاری مواجه بودند اما عملکرد آنها بسیار قابل قبول بود و صنف هم با انتخاب حداکثر اعضای قبلی، هیات مدیره جدید را انتخاب کرد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی صنعت کارگزاری با دو ریسک درونی و بیرونی مواجه است و این ریسک ها بر فعالیت بازار سرمایه نیز اثرگذار هستند. ریسک های ناشی از قوانین و مقررات از جمله ریسک های درونی صنعت کارگزاری است. مسایلی که بر سر موضوع اعتبارات مطرح بود و روزهایی که بازار سرمایه وارد رکود می شود، روزهای سختی را برای کارگزاران رقم می زند. در عین حال، مسایل نیروی انسانی و هزینه آنها در شرایط رکودی هم مطرح است.

این عضو جدید هیات مدیره کانون کارگزاران از مالیات به عنوان یکی از مهمترین ریسک های بیرونی بازار سرمایه که بر فعالیت این صنعت اثر می گذارد، نام برد و گفت: ریسک تامین اجتماعی و ریسک عوارض کسب و پیشه نیز از دیگر ریسک های این صنعت به شمار می رود.این هیات مدیره با سایر هیات مدیره ها متفاوت است، جلسات آن هر هفته برگزار می شود و نیمی از روز کاری اعضا را می گیرد.صنعت کارگزاری صنعت پرریسکی است و هر هفته یک ریسک جدید نیز به آن افزوده می شود، از همین رو باید طرح های توسعه ای جدیدی را در نظر گرفت.

تاجبر ادامه داد: امید می رود در دوره آتی هیات مدیره کانون کارگزاران، رتبه بندی مانند اصناف دیگر توسط اتحادیه انجام شود. در برخی قوانین و مقررات که به تناسب زمان خاصی وضع شده، تغییراتی ایجاد شود. از همه مهم تر تلاش شود تا مانند سایر ارکان بازار، به عمق بازار سرمایه بیفزاییم و سواد مالی و فرهنگ سرمایه گذاری را در بازار سرمایه ارتقا دهیم.

وی گفت: نکته ای که باید امروز مورد توجه ارکان بازار سرمایه قرار گیرد، اهتمام در فرهنگ سازی و جایگزینی سرمایه گذاری در بازار سرمایه به جای بازار ارز و سکه و ... در جامعه است به خصوص که ارکان نظام به پشتیبانی از این بازار پرداخته و سران حمایت را از بازار سرمایه اعلام کرده اند.تجربه اثبات کرده ورود مستقیم آحاد جامعه از طریق دریافت کد سهامداری و اقدام به معاملات برخط، به رفتار هیجانی و احساسی و واکنش بیش از حد به اخبار منجر می شود و در بازار سرمایه نهادهای مالی واسط شامل صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های مشاوره و سبدگردان به صورت مطلوبی معرفی نشده اند لذا باید در این خصوص از تجربیات و قواعد جهانی استفاده کرد و سرمایه گذاران را از مجرای اصولی به بازار سرمایه هدایت کرد.

انتهای پیام