پیش بینی رشد بورس در آینده نزدیک با تکیه بر چند تصمیم جدید و آخرین رویدادها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محیا معصومی تحلیلگر شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) درباره شرایط دیروز بازار و پیش بینی آینده اعلام کرد: نوسان محدود قیمت ها در کامودیتی ها سبب شد معاملات متعادلی را در گروه های بزرگی همچون پتروپالایشی و فلزاتی با گرایش منفی شاهد باشیم بطوری که شاخص با نوسان بسیار اندک 24 واحدی در سطح 166 هزار واحد باقی ماند.

در این بین گروه ساختمانی با انتشار اخباری مبتنی بر افزایش وام مسکن انبوه سازان، با تقاضای مثبتی همراه شد و تعدادی از نمادهای این گروه صف خرید تشکیل دادند. معاون وزیر راه از افزایش وام مسکن انبوه‌سازان به ۱۱۰ میلیون تومان خبر داده و گفته بود از هفته آینده فرآیند پرداخت وام آغاز می‌شود.

به نظر می رسد هدف از این اقدام، افزایش سرعت گردش پول در این بخش است.

خودرویی ها کمتر از انتظار ظاهر شدندو  علی رغم اعلام افزایش قیمت تعدادی از محصولات ایران خودرو، این گروه نتوانست حتی در دامنه مثبت قیمتی  باقی بماند. از نگاه تکنیکالی شاخص گروه به مقاومت مهمی رسیده و تثبیت در بالای این محدوده برای رشد لازم است و درصدی از کاهش قیمت ها را می توان به این امر نسبت داد.

در بانکی ها که بیشترین جذب نقدینگی حقیقی ها به خود اختصاص داده ، دیگر خبری از صف خریدهای طولانی نبود. با این حال این گروه همچنان مورد اقبال واقع شدند و بانک تجارت بیشترین جذب نقدینگی را در بین نمادهای حاضر بازار داشت.

در گروه حمل و نقل به دنبال اظهارات رئیس جمهور مبنی بر توسعه صنعت حمل و نقل و همچنین شفاف سازی شرکت توکاریل مبنی بر رشد 25 درصدی نرخ ، اکثرنمادهای این گروه با اقبال خریداران با خیال تعمیم به دیگر شرکت ها مواجه شدند.

در بازارهای جهانی ، قیمت ها کمی افت داشت و مس در سطح 6114 و روی نیز پس از خیزش پرشتاب به بالای 2600 دلار مجددا وارد کانال 2500 دلاری شد. سرب بدون تغییر محسوس حوالی 1993 دلار و نفت برنت مجددا در حوالی 60 دلار داد وستد شد.

عقب نشینی قیمت های جهانی و تأثیر مستقیم آن بر سهام وابسته در بورس بر کسی پوشیده نیست اما نکته ای که باید به آن توجه داشت آن است که بسیاری از نمادهای وابسته در نقاط بسیار جذابی برای خرید قرار دارند و نوع اصلاح این روزهای بازار فرسایشی نبوده و از نوع اصلاح زمانی است. امری که می تواند با ورود جریان نقدینگی تازه نفس به بازار زمینه ساز رشد گروه های بزرگ ، یکی پس از دیگری شود.

 از طرفی  بررسی نرخ دلار در بازار آزاد خبر از کاهش نرخ ها می دهد و به نظر می رسد قیمت دلار با توجه به سیاست های بانک مرکزی -که موفق نیز بوده - همچنان به روند کاهشی ادامه دهد. سکه نیز به 3 میلیون و 600 هزار تومان رسید و رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد با بانک هایی که نرخ سودی بیشتر از 20 درصد به مشتریان می دهند به شدت برخورد خواهد کرد.

 این اقدام بانک مرکزی برای فعالین بازار بسیار خوشایند است. نقدینگی که قرار بود جذب سپرده های بانکی شود بزودی راهی بازار می شود و بخشی از نقدینگی لازم را فراهم خواهد کرد.

بررسی ها در بازار مسکن نیز -که پس از رشد اخیر قیمت ها شاهد رکود تورمی در آن هستیم- نشان می دهد آمار معاملات مسکن در آبان ماه کاهش محسوسی نسبت به ماه گذشته و مدت مشابه سال گذشته داشته است. در این میان رئیس سازمان بورس از آمادگی بورس کالا برای انجام معاملات مسکن بدون محدودیت خبر داده است.

برآیند این عوامل و بررسی بازارهای رقیب از کنترل شدید دولت بر بازارهای موازی و جهت گیری نقدینگی  حکایت دارد. از سوی دیگر محدودیت تراکنش ها تا سقف 100 و 50 میلیون تومان کمک شایانی به کنترل بازار پولی خواهد کرد و انتقال تنها بخش اندکی از این نقدینگی سرگردان موجب رشد بازار سرمایه خواهد بود. بنابراین پس از اتمام این اصلاح زمانی، می توان شاهد رشد بازار سرمایه بود. رشدی که بزودی آغاز خواهد شد.  

علاوه بر وضعیت بازار جهانی و بازارهای موازی و تأثیر بر بازار سرمایه عامل دیگر بودجه 98 است که در بررسی تاثیرات نهایی آن بر بازار سرمایه باید منتظر رونمایی از متن لایحه بودجه بود.

اعداد منتشر شده از بودجه نشان می دهد دولت قصد دارد قیمت دلار بازار آزاد را با نرخ دلار نیمایی هم سو کند و به نظر می رسد نرخ نیمایی نیز به نرخ دلار آزاد نزدیک خواهد شد. تأثیرگذاری بودجه بر بازار را می توان از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد اما برای بررسی دقیق تر باید در انتظار انتشار متن کامل لایحه بود. 

انتهای پیام