آمار صادرات غیرنفتی با افزایش ۱۳درصدی و صدر نشینی پتروشیمی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا مودودی به شبکه یک سیما گفت: در ۸ ماه سال جاری 29 و نیم میلیارد دلار واردات داشتیم که با این حساب تراز تجاری 2 میلیارد دلار به نفع صادرات، بهبود یافته است. بیشترین حجم صادرات درحوزه پتروشیمی، میعانات گازی و دیگر کالاهای صنعتی، مصرفی و کشاورزی بود و محصولات پتروشیمی با 37.5 درصد در صدر قرار داشت .

وی ادامه داد : صادرات به عراق بیش از 66.5 درصد، چین 17.5، امارات 26 ، افغانستان 25 درصد رشد داشت و اما نسبت به هند، منفی 10 درصد بود. حدود 70 درصد کل صادرات به 5 کشور فوق و سهم کشورهای همسایه حدود 66 درصد است.

این مقام مسئول افزود : سهم عمده ای از صادرات،محصولات با ارزش افزوده بالا هستند. در صادرات محصولات شیمیایی بیش از 16 درصد، شیرینی و شکلات 23 ، نساجی و پوشاک 26 درصد ، فرش ماشینی و موکت 43 صنایع تبدیلی بیش از 30 درصد و مصنوعات فلزی 41 ، کفش و چرم 31 و خودرو و نیروی محرکه هم حدود 16 درصد رشد داشتیم.

مودودی حجم صادرات و واردات را 75 و 21 میلیون را اعلام کرد و گفت: در 20 سال اخیر رشد دو هزار درصدی را داشتیم اما بسیاری از زیرساخت ها از جمله شرکت های بزرگ و محصولات رقابت پذیر در عرصه بین المللی را هنوز نتوانسته ایم ایجاد کنیم. باید فناوری های نوین را در دستور کار قرار دهیم تا بتوانیم سهم صادرات را در عرصه های بین المللی افزایش دهیم.

انتهای پیام