حذف گوشت از سفره کارگران با قیمت ۷۰ هزار تومانی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی‌اصغر ملکی به فارس گفت: قیمت گوشت گوسفندی در بازار به 70 هزار تومان رسیده و واردات گوشت برای کنترل قیمت نیز راه به جایی نبرده است. قیمت‌گذاری در اتحادیه‌های استانی هم وجود ندارد. نظارت بر این بازار تعطیل شده و دیگر کارگران با حقوق یک میلیون و 200 هزار تومان توان خرید گوشت ندارند.

وی قاچاق دام را عامل اصلی بالا رفتن قیمت گوشت دانست و افزود: پس از بالا رفتن ارزش دلار قاچاق دام افزایش یافت و قیمت دام زنده بالا رفت که هر دو باعث شد قیمت گوشت در مغازه‌ها بیشتر شود.

این مقام مسئول ادامه داد: پس از افزایش چند برابری ارزش دلار، قاچاق دام به کشورهای اطراف از جمله عراق، ترکیه، کویت، قطر، عمان و امارات افزایش یافت. به عنوان مثال فروش گوشت به دینار در کویت سود بهتری حتی نسبت به دلار دارد.

ملکی گفت: از سوی دیگر بالا رفتن ارزش دلار باعث شد خوراک دام که بخش زیادی از آن وارداتی است نیز گران‌تر باشد بنابراین قیمت تمام شده تولیدکنندگان داخل هم بالا رفت به طوری که هم اکنون دام زنده در استان‌ها به کیلویی 30 هزار تومان رسیده است.

وی افزود: تولید در داخل کشور هم کم شده بنابراین میزان عرضه دام در میادین به شدت کاهش یافته است و همه اینها روی بالا رفتن قیمت گوشت در بازار تأثیر گذاشته است.

ملکی در پاسخ به اینکه چرا واردات گوشت بر تنظیم بازار و کاهش قیمت تأثیرگذار نیست، گفت: در حال حاضر واردات گوشت از کشورهای استرالیا و آسیای میانه صورت می‌گیرد اما توزیع این گوشت‌ها به نحو صحیح انجام نمی‌شود یعنی اینکه این گوشت‌ها به دست مصرف‌کنندگان واقعی نمی‌رسد و اکثراً به رستوران‌ها می‌رود. در صورتی که واردات بیشتر شود و توزیع آن به نحوی کنترل شود که به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد و همچنین قاچاق دام کنترل شود قیمت در بازار متعادل خواهد شد.

انتهای پیام