قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد: از ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مصطفی احمدی به فارس گفت: قیمت آجیل و خشکبار به تازگی افزایش نیافته بلکه در روزهای اخیر حدود 10 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: به طور کلی قیمت اغلب اقلام آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته حدود 80 درصد افزایش یافته است که بخشی از این افزایش قیمت به علت افزایش قیمت ارز و بخشی دیگر به دلیل کاهش تولید است.

این مقام مسئول ادامه داد: به دلیل سرمازدگی باغات و مزارع، تولید پسته، گردو و فندق در سال جاری 70 درصد کاهش داشته و این مساله منجر به افزایش قیمت شده است. هر سال حدود 170 تا 180 هزار تن پسته تولید می‌شد اما به دلیل سرمازدگی باغات تولید این محصول به حدود 70 تا 80 هزار تن کاهش یافته و به عبارتی حدود 100 هزار تن از این محصول از بین رفته است. بنابراین حتی اگر نرخ ارز هم افزایش پیدا نمی‌کرد به دلیل کاهش تولید باز هم افزایش قیمت‌ها را شاهد بودیم.

احمدی در مورد قیمت پسته گفت: پسته قیمت مصوب ندارد اما حداقل قیمت هر کیلوگرم از این محصول 100 هزار تومان است.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود بخشی از پسته ایران توسط افغان‌ها صادر شده، گفت: افغان‌ها، عراقی‌ها و اماراتی‌ها در سال‌های گذشته هم بخشی از محصولات آجیل و خشکبار را صادر می‌کردند، اما در سال جاری با توجه به گرانی و کمبود این محصولات حضور این تاجران پررنگ‌تر شده است.

احمدی افزود: قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدا با پوست برحسب درجه بین 60 تا 80 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدا با مغز بین 80 تا 100 هزار تومان تصویب شده است.

انتهای پیام

ص