قیمت فولاد در عرض سه هفته ۳۰ درصد کم شد + علت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهادر احرامیان از ریزش قیمت فولاد در سه هفته گذشته خبر داد و به ایسنا گفت : روند کاهش قیمت فولاد در دو ماه گذشته ثابت شده بود اما در سه هفته گذشته این روند تسریع شد و در حال حاضر قیمت فولاد نسبت به ماه گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است. 

وی افزود : مقایسه سالیانه قیمت‌های فولاد درست نیست، چرا که باید نسبت به قیمت‌های جهانی سنجیده شوند که دائم در حال تغییر هستند. 

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر قیمت محصولات فولادی ایران، همچون میلگرد از قیمت جهانی قراضه پایین‌تر است ، این موضوع نشان دهنده افت سقف قیمت‌ها و قرار گرفتن بازار فولاد ایران در فاز عقبگرد است. 

احرامیان علت این کاهش را مشکلات صادراتی و در نتیجه وجود مازاد مصرف در بازار عنوان کرد و گفت: میزان تولید فولاد حدود ۲۵ میلیون تن و مصرف داخل حدود ۱۲ میلیون تن است که در صورت کاهش یا توقف صادرات، وجود مازاد مصرف در بازار منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود. در حال حاضر مشکلات و ابهاماتی بر سر راه صادرات وجود دارد که منجر به کاهش صادرات شده است.  

وی با بیان اینکه وجود مازاد تولید در بازار و عدم تناسب عرضه و تقاضا مانع رشد قیمت فولاد شده اعلام کرد: در اوج التهابات بازار ارز، فولاد در مقایسه با بازار جهانی با دلار ۸۰۰۰ تومان عرضه شد و در حال حاضر این محصولات با دلار ۵۰۰۰ تومان به فروش می‌رسند و این در حالی است که هزینه تولید محصولات فولادی در بهترین حالت با دلار ۹۰۰۰ تومان تامین می‌شود.  

احرامیان افزود : ممکن است کاهش قیمت فولاد در کوتاه‌مدت برای سیاست‌گذاران مطلوب باشد، اما ضربه‌های جبران‌ناپذیری به این صنعت وارد می کند.

انتهای پیام