اثر افزایش قیمت خودرو و افت شدید فروش بر صنعت فولاد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیر رضا کاویانی سرپرست پست های گاز فولاد خراسان با اشاره به بحث افزایش قیمت خودرو و کاهش مشکلات خودروسازها با افزایش درآمد فروش آنها اعلام کرد: لازم است یک عقبگرد به افزایش اقلام مشابه و نتایج یا بهتر بگوییم فجایعی که برای صنایع  مشابه بوجود آورده،داشته باشیم .

افزایش قیمت همواره در دوران رکود اقتصادی بدون اینکه فکری برای افزایش قدرت خرید مصرف کننده بکنیم باعث افت شدید فروش می شود و عملا اتفاقی که در فولادی ها رخ داد،عدم تقاضا و انبارهای مملو از محصولات دلال ها و تزریق این محصولات به بازار برای جلوگیری از رسوب سرمایه باعث پایین آمدن قیمت فروش محصولات بعضا تا زیر قیمت کارخانجات شده است.

در خودرو هم در صورتی که قیمت ها جذابیتی برای خریدار نداشته باشد کسانی به قصد سرمایه گذاری نه برای مصرف با عرضه زیر قیمت بازار مخصوصا هر چه به سمت پایان سال نزدیک شویم،افت قیمت بخاطر  افت  مدل  باعث  فشار فروش بیشتر شده و عملا باعث رکود بیشتر این صنعت می شود و از طرفی تحریم ها و مواد اولیه گران باعث بالا رفتن بهای تمام شده خودروسازها شده که راهی به جز رفتن به سمت منابع استقراض بانکی یا پیش فروش ندارند .

مشکل بعدی زمانی حادتر می شود که شرکت های خوردروسازی با انبوهی از  انصراف خریداران مواجه و مجبور به انبار کردن محصولات و پرداخت سود انصراف  شوند.با این  فرمول من درآوردی خودروسازان برای  عرضه محصولات، وقتی قرار باشد 5 درصد زیر قیمت بازار خودرو تحویل شود و تورم بالای 20 درصد باشد، عملا راهی جز انصراف برای خریدار و خرید نقدی از بازار نیست. 

البته این گزینه برای مصرف کننده واقعی است و گرنه سرمایه گذار راهی جز خروج از این بازار ندارد .این تورم 6 ماهه گذشته یه شمشیر دو لبه است که متاسفانه بخاطر نوع مدیریت شرکت های خودرویی که اکثرا مقروض هستند هر دو لبه بر علیه آنها عمل می کند.اگر قیمت ها همگام  تورم رشد نکنند باعث از بین رفتن حاشیه سود می شود و در صورتی که قیمت بیشتر از قدرت خرید مصرف کننده رشد کند،کاهش حجم فروش و تیراژ تولید و افزایش هزینه های تولید و کاهش سود دهی این شرکت ها رخ می دهد.

تجربه فولادی ها را دوباره تکرار نکنیم آن هم فولادی که قابلیت صادرات به بازارهای جهانی را داشته و خودرو را کسی جز مصرف کننده داخلی مجبور به استفاده نیست.

انتهای پیام