اتهامات سنگین و همراه با اختلاس مدیر شعب سابق بانک بورسی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، دومین جلسه محاکمه علی اکبر عمارت ساز معاون وقت مدیریت شعب بانک تجارت استان کرمان دیروز در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی و به‌صورت علنی برگزار شد.

حسینی نماینده دادستان با اشاره به سرفصل‌های اموال موضوع پولشویی گفت: املاک انتقال یافته به متهم، هفت پلاک ثبتی را شامل می‌شود. همچنین پولشویی به مبلغ 35.7 میلیارد تومان وجه‌الرشاء دریافتی از حسن درویش زیدآبادی، پولشویی به مبلغ 12.6 میلیارد تومان وجه ضمانت نامه مجعول به ضمانت‌خواهی شرکت بهشت معدن از جمله اموال موضوع مرتبط به پولشویی است.

وی افزود: متهم به عنوان رئیس شعبه تختی بانک تجارت کرمان در تداوم روابط مجرمانه در مواضع متعدد مرتکب بزه اختلاس شده که امضا و صدور 342 فقره چک بین‌بانکی فاقد پشتوانه به مبلغ 5.6 هزار میلیارد تومان از جمله موارد ارتکابی در بزه انتساب است.

نماینده دادستان ادامه داد:متهم اقدام به صدور و امضای تعداد 41 فقره چک فاقد پشتوانه به مبلغ 96.2 میلیارد تومان کرده و در زمان دولتی بودن بانک تجارت مرتکب صدور و امضای 301 فقره چک فاقد پشتوانه به مبلغ 5.6 هزار میلیارد تومان در فاصله زمانی 88 تا 92 شده است. همچنین در فاصله زمانی غیردولتی بودن بانک اقدام به امضا و صدور 342 فقره چک فاقد پشتوانه به مبلغ 5.5 هزار میلیارد تومان کرده که مجموع مبالغ اختلاس شده در هر یک از این دو مقطع زمانی به محضر دادگاه ارائه می‌شود.

حسینی گفت: با توجه به این توضیحات و اینکه وی در بانک مامور به خدمت عمومی بوده، اقدامات با جرم اختلاس انطباق دارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اتهامات، پرونده جعل و استفاده از سند مجعول است. متهم به منظور تسهیل عملیات مجرمانه خود در موارد متعددی اقدام به جعل امضا و سندسازی و جعل ضمانت‌نامه‌های مختلف بانکی کرده است. برای این کار وی حتی برای خود یک هویت مجعول ساخته و با آن هویت جعلی اقدام به ازدواج دوم کرده است.

حسینی افزود: یکی دیگر از اتهامات این متهم تصرف غیرقانونی در اموال توقیف شده توسط مراجع ذی‌صلاح است.یک ملک به پلاک ثبتی مشخص در یافت آباد متعلق به فردی به اسم زهرا عسکری است که جهت پرداخت تسهیلات به مجید زندی آبادی در رهن بانک ملی قرار می‌گیرد لذا این ملک در واقع در رهن بانک ملی قرار داشته است.

وی ادامه داد: اما این متهم این ملک را با انجام اقداماتی در رهن بانک تجارت قرار داده و با همکاری تعدادی از کارکنان بانک آن را از رهن خارج کرد. به طوری که یکی از کارکنان بانک تجارت با تماس با متهم پرونده خود را نزد دفتر ثبت اسناد به عنوان نماینده بانک معرفی کرده و ملک را از رهن بانک خارج می‌کند و سپس به نحو صوری به بانک رسالت انتقال یافته و ثمن آن به نام زهرا عسکری در بانک رسالت واریز می‌گردد و در این رابطه 3 فقره چک سفید امضا در وجه خانم زهرا عسکری صادر می‌شود.

به گفته حسینی ، تمامی این اقدامات با اطلاع و با دستور متهم این پرونده انجام شده و در این راستا پرونده‌ای با عنوان خیانت در امانت در دادسرای تهران مفتوح است.

وی ادامه داد: متهم به عنوان رئیس شعبه تختی بانک تجارت کرمان در امضا و صدور 31 فقره چک به مبلغ 550 میلیارد تومان نقش داشته  از 301 فقره چک بین بانکی فاقد پشتوانه ، 264 فقره چک به مبلغ 5.1 هزارمیلیارد تومان در وجه صندوق قرض‌الحسنه رسالت بوده است. 19 فقره چک به مبلغ 153 میلیارد تومان در وجه صندوق قرض‌الحسنه توحید صادر شده است.

نماینده دادستان اضافه کرد: متهم 7 فقره چک به مبلغ  125 میلیارد تومان صادر کرده و با صدور و امضای چک‌های بین بانکی فاقد پشتوانه وجوه متعلق به بانک تجارت را اغلب به نفع دیگران برداشت و مرتکب بزه اختلاس موضوع ماده 5 شده است. همچنین در برداشت و تصاحب  96.2 میلیارد تومان از منابع بانک تجارت از طریق صدور تعداد چک‌های فاقد پشتوانه اقدام کرده است.

حسینی نماینده دادستان در ادامه قرائت بخشی از اتهامات متهم عمارت ساز اظهار کرد: معاونت در اختلاس به ارزش 10 میلیون یورو توسط متهم از دیگر اتهامات این فرد است.

انتهای پیام