تحلیل سهام سه گروه بزرگ بورس و پیش بینی آینده

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمید میرمعینی در مورد وضعیت بورس در روزهای گذشته به ایلنا گفت: شاخص بورس تقریبا از مهرماه روند کاهشی داشت و دلیل آن هم اجرای تحریم‌های جدید آمریکا، کاهش قیمت‌های جهانی بویژه نفت که محصولات پتروشیمی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نیز روند کاهشی نرخ ارز است.

وی افزود: در چند روز گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز تسعیر منابع ارزی بانک‌ها و نیز قیمت‌گذاری خودروسازان ، این روند متوقف و شاهد افزایش اندک در شاخص بودیم. با این وجود حجم معاملات نسبت به تابستان هنوز هم نزولی است و به نظر نمی‌رسد دوباره روند افزایشی داشته باشد. 

این کارشناس درباره دلیل استقبال از سهام پتروشیمی، خودرو و بانک اعلام کرد: افزایش تقاضا برای سهام خودرو مبتنی بر قیمت‌گذاری محصولات است که به نظر می‌رسد زیاد هم پایدار نباشد. اما برای گروه بانک و بویژه بانک‌هایی که منابع ارزی دارند تسعیر نرخ ارز دلیل مهم استقبال بوده و اگر این گروه مجوز تسعیر ارز با نرخ نیما و سنا را بگیرند حتی سودهای جهشی را نیز  می‌تواند شناسایی کند. 

میر معینی ادامه داد: گروه پتروشیمی با وجود کاهش نرخ ارز و نیز ایجاد محدودیت‌ در اثر تحریم‌ها هنوز می‌تواند بخشی از محصولات خود را صادر کند. البته بازارهای جهانی نیز شاید به کمک این گروه نیز بیاید چون کف قیمت نفت را شاهد بودیم و احتمالا از 20 دی شاهد افزایش قیمت نفت و تاثیر آن روی محصولات پتروشیمی می شویم. 

وی در مورد چشم انداز بازار سهام هم گفت: اختلال در نظام اقتصادی در اثر نوسان دلار، تنگ شدن حلقه تحریم‌ها و کاهش فروش نفت ایران می‌تواند شرکت‌های بورسی را متاثر کند و دامنه آن می‌تواند همه گروه‌ها بجز گروه‌های پتروشیمی، فولاد و معدنی را شامل شود. 

میرمعینی افزود: به نظر می‌رسد اگر توافق پایدار حاصل نشود دوباره شاهد روند کاهشی باشیم حتی این روند تا پایان سال می‌تواند تشدید شود و اگر خیزی در بازار هم باشد نمی‌تواند پایدار باشد. 

انتهای پیام