مخالفت پورابراهیمی با تخصیص سهام عدالت به ETF

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا پورابراهیمی پیرامون آخرین وضعیت لایحه سهام عدالت در مجلس و دلیل طولانی شدن فرایند بررسی آن به فارس گفت: این لایحه هم اکنون به کمیسیون ویژه اصل 44 ارجاع داده شده و دلیل طولانی شدن آن ناشی از وجود اختلاف پایه‌ای در مورد نحوه واگذاری سهام عدالت است.

وی افزود: باید مالکیت سهام عدالت را به مردم داد و دولت و مجلس برای تصمیم‌گیری بر سر واگذاری سهام عدالت کاره‌ای نیستند.

این نماینده مجلس با اشاره به گذشت حدود یک‌سال از لایحه پیشنهادی دولت به مجلس در مورد آزادسازی سهام عدالت، گفت: برخی معتقدند نباید  سهام عدالت را به طور قطعی به مردم داد و باید آن را در قالب یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) تعریف کرد. اگر این صندوق‌ها به شکل ETF تفکیکی در صنایع مختلف بورسی و یا به صورت صندوقی واحد باشند در نهایت دولت آن را مدیریت می‌کند. درحالی که چنین فرایندی فایده‌ای ندارد و دوباره تکرار همان شرایط قبلی است.

پورابراهیمی پیش‌بینی کرد: به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری بتوان کمک کرد تا لایحه آزادسازی سهام عدالت به نتیجه مشخصی دست یابد اما هم‌اکنون این لایحه در کمیسیون ویژه اصل 44 قانون اساسی رفته و مانده است.

وی در مورد زمان و میزان دور جدید عرضه نفت خام در بورس انرژی نیز ادامه داد: وزیر نفت از شورای عالی اقتصادی درخواستی داشت که شورا با آن موافقت و بر استمرار عرضه نفت خام در بورس تاکید شد.

به گفته وی کلیات این تصمیم‌گیری‌ها تسهیل روند عرضه نفت خام در بورس انرژی و افزایش امکان تسویه ریالی معاملات برای خریداران و حتی تا 100 درصد ارزش معامله بود.

پورابراهیمی با بیان اینکه عرضه نفت خام در بورس انرژی فقط نفت سبک خواهد بود، گفت: معتقدم یکی از ابزارها برای برون رفت از تحریم نفتی، عرضه نفت خام در بورس انرژی است که خوشبختانه راه‌اندازی شده و با کمک دولت در تسریع و استمرار عرضه و همچنین تسهیل تسویه ارزی و ریالی آن گام برداشته خواهد شد.

انتهای پیام