نقش معاملات الگوریتمی در افزایش شفافیت معاملات بورسی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مصطفی رضوی در نشستی خبری با تاکید بر ضرورت توسعه معاملات الگوریتمی گفت: امروز بخش عمده فعالیت‌های بازار سرمایه از حالت دستی خارج شده و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. این در حالی است که یکی از مهمترین روش‌ها در مسیر بازار سرمایه الکترونیکی، معاملات الگوریتمی است.

وی افزود: در این روش بر اساس فاکتورهای دقیق، تصمیم‌گیری شده و رفتارهای مبتنی بر شایعه و هیجان از فرآیند دادوستد حذف می‌شود. این در حالی است که معاملات الگوریتمی به علمی شدن تصمیم‌گیری‌ها در بورس کمک می کند. به نحوی که در معاملات الگوریتمی ما شاهد افزایش شفافیت هستیم و بازیگران با اطمینان، ایمنی و ریسک کمتری دادوستد می‌کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: به رغم پیشرفت در توسعه معاملات الگوریتمی اما هنوز عموم سرمایه‌گذاران با سازوکارهای اجرایی این روش آشنایی ندارند و در نتیجه در این مسیر به فرهنگ‌سازی نیاز داریم.

همچنین یاسر فلاح مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس نیز با بیان اینکه در چند سال اخیر به معاملات الگوریتمی در دنیا  اهمیت بسیار زیادی داده شده است، گفت: در این معاملات کاهش نقش انسان و معامله‌گران نقطه عطف به شمار می‌رود و الگوریتم‌ها، سیستم‌ها و رایانه‌ها معاملات اصلی را انجام می‌دهند. بر همین اساس سازمان بورس تمرکز خود را بر موضوع توسعه فرهنگ‌سازی در این زمینه گذاشته است که مسابقات الگوریتمی یکی از آنها می باشد.

وی افزود: در این رقابت‌ها که از سوی سازمان بورس طراحی شده است، ۳۰ تیم متقاضی حضور بودند که از این تعداد، ۲۷ تیم برای حضور در مصاحبه شرکت کرده‌اند به نحوی که با مصاحبه‌های صورت گرفته توسط گروه داوری، ۲۰ تیم به عنوان شرکت‌کنندگان نهایی انتخاب شدند که در ۳۲ روز به رقابت می‌پردازند.

فلاح در خصوص زمان شروع این دوره از مسابقات گفت: اولین دوره مسابقات معاملات الگوریتمی از ۱۵ دی ماه سال جاری آغاز می‌شود. با این وجود افتتاح رسمی این رقابت‌ها از تاریخ ۱۹ دی ماه آغاز و تا ۱۷ بهمن ماه ادامه دارد. ۲۰ تیم شرکت کننده در سه بخش مختلف به رقابت می پردازند که این سه بخش شامل سهام، اوراق با درآمد ثابت و حل مساله است.

وی ادامه داد: در بخش رقابت در سهام، تیم‌های اول، دوم و سوم به ترتیب ۳۰، ۲۰ و ۱۰ میلیون تومان اعتبار خرید سهام دریافت می‌کنند. در بخش اوراق با درآمد ثابت سه تیم ابتدایی به ترتیب ۱۵، ۱۰ و ۵ میلیون تومان اعتبار خرید سهام دریافت می‌کنند و در بخش حل مساله مبالغ ۷، ۵ و ۳ میلیون تومان اعتبار خرید سهام به نفرات برتر اهدا می‌شود.

فلاح در خصوص اعتبار اولیه تیم‌ها نیز گفت: برای هر کدام از تیم‌های شرکت کننده اعتباری حدود ۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که حد ضرر نیز برای هر رقابت از پیش تعیین شده است. در بخش رقابت در سهام، حد ضرر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در بخش اوراق با درآمد ثابت این رقم یک میلیون و ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است .مالکیت معنوی الگوریتم‌ها نیز از سوی نهاد ناظر برای تیم‌ها محفوط باقی می‌ماند.

انتهای پیام