پیش بینی بازار مردد در خرید و احتمال اقبال به سهام چند گروه در امروز

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محیا معصومی کارشناس واحد تحلیل مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر درباره شرایط دیروز بازار و پیش بینی امروز اعلام کرد سومین روز هفته در حالی سپری شد که با وجود تعطیلی بسیاری از بازارهای مالی، هر تن روی با 1.3 درصد افزایش به 2472 دلار و هرتن مس نیز با رشد یک درصدی از 6000 دلار فراتر رفت و به 6040 دلار رسید.

تماس تلفنی ترامپ و رئیس جمهور چین و ابراز خرسندی طرفین از دستیابی به توافقی جامع تا حدودی سبب ایجاد خوش بینی به آینده وضعیت بازارهای جهانی شده و امید به رشد قیمت کامودیتی ها را بیشتر کرده است. هرچند در آغاز بازگشایی بازارهای جهانی رشد چشمگیری را در قیمت کامودیتی ها شاهد نبودیم.

شاخص کل  بورس بدون تغییر محسوسی در محدوده 161400 واحدی قرار گرفت تا ادامه رشد بزرگان بازار با تردید همراه شود. بررسی تغییرات شاخص کل هم وزن نشان می  دهد کفه ترازو بیشتر به سمت گروه های کوچکتر بازار بوده و بطوری که گروه خودرویی در همان دقایق ابتدایی با افزایش تقاضا مواجه شد و "خساپا" نیز چندین بار صف خرید را در قیمت 141 تومان تجربه کرد.

بررسی تکنیکالی این نماد نشان می دهد در صورت عبور از محدوده مقاومتی 136 تومانی و تثبیت در ارقام بیشتر از این محدوده می تواند به اهداف بالاتری دست یابد در غیر اینصورت به حرکت نوسانی در محدوده 130 تا 140 تومان ادامه خواهد داد.

گروه بانکی نیز که یک روز با اقبال سهامداران مواجه می شود و یک روز با عقب نشینی در بازه منفی قیمتی معامله می شود. اما اقبال مناسبی به گروه سیمانی شد که ناشی از داغ شدن بحث تجدید ارزیابی است. اگرچه که افزایش هزینه حمل و افزایش و هزینه های بسته بندی، سود شرکت ها را کاهش می دهد.

به نظر می رسد بازار برای رشد مداوم نیاز به محرک قوی دارد و سایه تحریم ها بر سر بازار سنگینی می کند با وجود گزارش های نسبتا مثبت صادرات محورها همچنان بازار برای خرید مطمئن تردید دارد. آینده کانال مالی ایران و اروپا، ابهام در تصویب یا رد CFT و وضعیت اقتصاد جهانی از عواملی است که در چند وقت اخیر بازار را تحت الشعاع قرار داده است. اما فارغ از تحولات جهان تاثیرگذار، تغییر سیاست های داخلی به نفع بازار سرمایه است. محاسبه سود سپرده از روزشمار به ماه شمار، کنترل بازار ارز و به طور کلی بازار پول سبب کاهش جریان سفته بازی در بازارهای موازی شده که به نفع بازار سرمایه خواهد بود.

بازار مسکن نیز که از ابتدای مهرماه در رکود به سر می برد و جذابیتی برای سرمایه گذاری ندارد. بنابراین به نظر می رسد بازار سرمایه مقصد مناسبی برای نقدینگی های سرگردان خواهد بود.

در خصوص قیمت کامودیتی ها نیز باید گفت قیمت ها پس از کاهش چند وقت اخیر  به ثبات نسبی رسیده اند و سیگنال هایی که از بازارهای جهانی صادر می شود نیز به گمانه زنی ها به افزایش قیمت ها دامن می زند. البته ممکن است اتفاقات غیر منتظره ای در سطح جهانی رخ دهد اما با در نظر گرفتن شرایط حال حاضر  احتمال ریزش های شدید بیشتر وجود ندارد.

اما برای پیش بینی روزهای آینده با عنایت به توافق آمریکا و چین و گزارش های قابل قبول آذرماه، چشم انداز مثبتی پیش روی بازار است و فعلا عامل نگران کننده ای که سبب ریزش قیمت ها در سطح وسیع شود وجود ندارد. با توجه به اقبال دیروز بازار به گروه خودرویی و شکست مقاومت 138 تومانی برای سایپا ، انتظار معاملات مثبتی را برای این گروه داریم. گروه های کوچکتر بازار نیز می توانند پرتقاضا ظاهر شوند . همچنین حفظ سطوح 54 دلاری قیمت نفت و رشد ملایم قیمت می تواند پالایشی ها را بااقبال مجدد همراه سازد.  

انتهای پیام