بانک مرکزی برای صادرکنندگان بخشنامه جدید داد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، صمد کریمی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی گفت: صادرات غیرنفتی 8 ماه بالغ بر 27 میلیارد یورو است که 6.8 میلیارد یورو ،فروش ارز در سامانه نیما بوده و صادرکنندگان 7.3 میلیارد یورو به نرخ 4200 تومانی از منابع بانک مرکزی دریافت و 2.7 میلیارد یورو از سامانه نیما خریداری کردند .

وی با اعلام اینکه مجموع واردات در مقابل صادرات 66.7 میلیون یورو است، ادامه داد: عملکرد صادرکنندگان نشان داد که فقط 25.2 درصد ارز به چرخه اقتصادی بازگشته است. این درحالی است که رویکرد بانک مرکزی تعامل است و پیمان سپاری ارزی در بخشنامه آبان بانک مرکزی ، مدنظر نیست. بلکه موضوع مورد نظر تعاملات ارزی است.

این مقام مسئول با اشاره به برگزری جلساتی با صادرکنندگان بزرگ اعلام مشکلات ناشی از صادرات ریالی به عراق و افغانستان ، ادامه داد: در این رابطه در آن دوره‌ه‌هایی که مجاز بوده، صادرات ریالی جزو تعهدات ارزی صادرکننده قبول شده اما صادرکنندگان می‌خواهند صادرات ریالی بعد از 16 مرداد انجام داده‌اند تعیین تکلیف شود که این موضوع درحال بررسی است.

صمدی با بیان اینکه برخی صادرکنندگان، وارداتی درمقابل صادرات انجام داده‌ اما در سامانه‌های ارزی ثبت نکرده‌اند، افزود: براساس بخشنامه دیروز 10 دی ، صادرکنندگان براساس دستورالعمل می‌توانند واردات در مقابل صادرات را در سامانه ثبت کنند تا بعد از مشخص شدن در سامانه نیما ، جزء تعهدات باشد.  

انتهای پیام