برآورد نماینده مجلس از آمار تورم و دلایل امتناع دولت در اعلام نرخ

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد خدابخشی به رادیو گفت: آمار تورم مرکز آمار نرخ 15 درصد است و دولت که لایحه را در آذر ماه تقدیم مجلس کرد، افزایش حقوق و دستمزد را 20 درصد پیشنهاد داد. این مسئله به ظاهر نشان می دهد تناقضی وجود ندارد اما برآوردها حاکی از آن است که نرخ تورم بیش از 20 درصد است.

وی افزود: دولت مکلف است متناسب با نرخ تورم حقوق کارکنان دستگاه های اجرایی را افزایش دهد ولی این مهم انجام نشده است.دولت باید قدرت خرید کارکنان دستگاه های اجرایی و حقوق کارگران را افزایش دهد.بسیاری افراد در هیچ دستگاه اجرایی مشغول به کار نیستند.برخی افراد تحت پوشش بهزیستی هستند و قدرت خرید این افراد نیز باید حفظ شود.اگر این حقوق متناسب با نرخ تورم نباشد باید با ابزار دیگری قدرت خرید این مردم افزوده شود.

این نماینده مجلس با گمانه زنی درباره آمار تورم گفت :پیش بینی ها بالای 30 درصد و برخی بالغ بر 40 درصد اعلام می شود.سقف بودجه مشخص است ولی در برخی منابع بیش برآورد داریم بنابراین مجلس باید تلاش کند با کاهش مصارف غیر ضروری یا جا به جایی منابع به افزایش ردیف درآمد و دستمزد بپردازد.

خدابخشی درخصوص دلایل امتناع دولت در اعلام نرخ تورم گفت: دولت هم می خواهد دستاوردها زیر سوال نرود و از طرفی اثر روانی روی جامعه نداشته باشد. بارها این مسئله را از نوبخت سوال کردیم که باید هدف تورمی مشخص شود تا بنگاه ها، دستمزد نیروی کار را برآورد کنند.مجلس تلاش خود را کرده است ولی دولت نیز باید به قانون پایبند باشد و این بحث ها را با سازمان برنامه و بودجه ادامه می دهیم.

انتهای پیام