فعالان زعفران ۳۰ استان در راه بورس کالا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسین شیرزاد در حاشیه نشست تعاونی های تخصصی محصولی زنجیره های ارزش کشاورزی اظهار داشت: سازمان مرکزی تعاون روستایی با شروع فصل برداشت زعفران درسال جاری و رصد بازار متوجه شد قیمت گل روند صعودی خوبی داشته اما متاسفانه در همین ایام با ورود عوامل واسطه و سودجو و تبانی آنها در بازار، قیمت زعفران ظرف مدت کوتاهی با شیب کاهنده روبرو شد.

وی افزود: در همین راستا با ورود شبکه تعاون روستائی استان خراسان رضوی و اتحادیه ملی باغداران به بازار زعفران و خرید بیش از ۸۰۰ تن گل زعفران (معادل ۸ تن زعفران خشک) با ۱۷ مرکز خرید فعال در فصل برداشت و خرید و فروش بیش از ۴ و نیم تن زعفران که توسط اتحادیه تعاونی تولید انجام شد، تعادل نسبی تا حد نسبتاً قابل قبولی در بازار ایجاد شد به طوری که از روند نزولی قیمت زعفران در بازار تا حد زیادی جلوگیری کردیم.

این مقام مسئول ادامه داد: از سوی دیگر با پیگیری انجام شده توسط اتحادیه تعاونی های روستائی استان ظرفیت ۳ تن تایید و مراحل نهایی اجرائی انبار اتحادیه تعاونی تولید استان نیز به ظرفیت ۳ تن درحال پیگیری بوده که در صورت تکمیل و تایید این انبارها کل ظرفیت انبارهای بورس استان با احتساب ظرفیت شرکت زرین زعفران مشرق زمین بالغ بر ۱۳ تن خواهدشد. این در حالی است که تصویب و راه اندازی قراردادهای آتی زعفران نگین و پوشال و مشخصات قرارداد مربوط به آنها توسط بورس کالا موفقیت بزرگی برای بازار زعفران بود.

شیرزاد تاکید کرد: به دنبال تشویق کلیه تعاونی های روستایی و تولید استانی حداقل ۳۰ استان برای حضور در این بازار  آماده است تا به عنوان بازوی اجرایی بورس در حوزه ترویج این نوع از معاملات در جامعه کشاورزان همکاری کند کما اینکه تاکنون کارگاه های آموزشی متعددی در ارتباط با اختیار معامله و نقش آن در کاهش ریسک و آموزه های بورسی برای کشاورزان شبکه و مدیران عامل اتحادیه ها و تعاونی های تولید در درون سازمان و در استان ها برگزار شده است.

وی گفت: برای بازگشایی نماد گواهی سپرده کالایی نیز اتحادیه تعاون روستائی استان از مبلغ ۷.۴ میلیارد تومان ضمانت نامه بانکی درخواست شده توسط بورس کالا تاکنون مبلغ ۴.۴ میلیارد تومان ضمانت نامه بانکی به انضمام ۲۲ میلیارد تومان چک به عنوان تضمین به بورس ارائه کرده که با پیگیری های انجام شده توسط سازمان تعاون استان در دو سه ماهه اخیر نماد سپرده کالایی اتحادیه که درسال ۹۶ با ظرفیت ۱۱۰۰ کیلوگرم فعال بوده از تاریخ ۱۲ دی ماه با ظرفیت ۳ تن مجدداً بازگشایی و کشاورزان استان برای تحویل زعفران خودبه این انبار مراجعه می کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در روش گواهی سپرده کالایی هرشخص حقیقی و یا حقوقی با اخذ کد بورس می تواند زعفران را بدون واسطه به انبار پذیرش شده از سوی بورس عرضه کرده و در صورت تایید خصوصیات فیزیکی و شیمیایی زعفران توسط آزمایشگاه معتبر، رسید انبار به نام صاحب کالا و پس از یک روز کاری نیز گواهی سپرده کالا برای آن صادر می شود. دارنده این گواهی تازمان تعیین شده در برگه سهام می تواند با پرداخت هزینه انبارداری زعفران را در انبار بورس نگهداری کرده و یا هر زمان که اراده کند با مراجعه به کارگزاری زعفران را به فروش برساند.

شیرزاد افزود: با توجه به رفع مشکلات موجود برای اخذ ضمانت نامه بانکی و تسهیل روند اخذ تضامین لازم توسط بورس و افزایش ظرفیت انبارهای بورس از ۳ به ۱۰ تن، شبکه تعاون روستائی استان خراسان رضوی می تواند با دخالت موثر در بازار زعفران، ضمن ایجاد تعادل نسبی و جلوگیری از تغییرات غیرمعمول در بازار از یک سو و آشنا کردن کشاورزان به بازار های جدید ایجاد شده درحوزه زعفران نظیر سپرده کالا و معاملات آتی از سوی دیگر با فروش زعفران به بالاترین قیمت توسط کشاورز و بهره مندی ازسود واقعی زعفران، بدون نیاز به حضور مستقیم دولت در بازار زعفران انتظارات لازم ازشبکه در تنظیم بازار زعفران را برآورده سازد.

وی گفت: باید بورس سعی کند تا میزان وثایق را در مورد انبارداری بخش کشاورزی تعدیل کند. در حال حاضر تجهیز منابع مالی لازم برای ورود گسترده تر در بازار زعفران به کمک شبکه تعاون روستایی در مرحله نهایی است.در استان خراسان جنوبی با وجود حدود ۳۸ هزار زعفران کار، میزان تولید زعفران بیش از ۵۵ تن گزارش شده که میزان بارندگی‌ها، نوسازی اراضی، سرما و شوری آب در افت برداشت زعفران مؤثر بوده اما در راستای خرید توافقی این محصول، یک مرکز خرید توافقی زعفران در شهرستان قائنات توسط اتحادیه تعاون روستایی این شهرستان راه اندازی و اطلاع رسانی لازم به کشاورزان استان ارائه شد و به رغم عدم تمایل کشاورزان استان به فروش محصول زعفران در قالب گل و فروش بیش از ۸۰ درصد محصول زعفران در سطح استان بصورت دسته که در دستورالعمل خرید زعفران، این موضوع پیش بینی نشده بود، میزان بیش از ۲۰۰ کیلوگل زعفران توسط مرکز خرید اتحادیه تعاون روستایی شهرستان قائنات خریداری شد.

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر متوسط قیمت خرید زعفران در سطح این دو استان عبارت است از قیمت سوپر نگین از قرار هر کیلو ۱۰ تا ۱۱ میلیون و پانصد هزار تومان، قیمت نگین از قرار هر کیلو ۹ تا ۹ میلیون و پانصد هزار تومان، قیمت سر گل از قرار هر کیلو ۸ میلیون و ششصد هزار تومان، قیمت پوشال مرغوب از قرار هر کیلو ۸ میلیون تومان، قیمت پوشال معمولی از قرار کیلو ۷ تا ۷ میلیون و هشتصد هزار تومان و قیمت دسته از قرار هر کیلو ۶ میلیون و پانصد هزار تومان در بازار معامله می شود که با مداخله گری هدفمند سازمان مرکزی تعاون روستایی به دنبال قیمت های منصفانه تر محصول زعفران هستیم. طی ماه گذشته مراکز خرید و آزمایشگاه ها شناسایی شده اند و به زودی با قدرت و منابع بیشتری با استفاده از تجربه سال قبل وارد میدان خواهیم شد.

شیرزاد گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی خرید و فروش توافقی محصول زعفران را در دستور کار قرار داده و سعی دارد که با آرامی و بدون تنش وارد بازار زعفران شود. اما این پدیده گذرا و مقطعی است و نرخ ارز در آتیه قطعا بازار خارجی زعفران را داغ خواهد کرد.خرید توافقی زعفران هم روشی است که درمسیر قانون عرضه و تقاضا در بازار آزاد و پیش بینی های انجام شده در طرح جامع ساماندهی خرید و فروش محصولات کشاورزی ( نوع، ارزش هر کیلوگرم و مقدار وزنی معین شده ) بر اساس قرارداد های تنظیم شده فیمابین ، صورت گرفته و اقدام به خرید و فروش انواع محصول زعفران می شود ضمناهر نوع محصول زعفران دارای استانداردهای خاص خود بوده و رعایت آن برای هر محصول الزامی است.

وی افزود: زمان تاسیس صندوق کالایی زعفران با کمک بورس و تعدادی از بانک های خصوصی فرا رسیده البته همه دستگاه ها باید تلاش کنیم جهت سهولت صادرات به موازات این خریدها محدودیت‌های تعهدات ارزی زعفران برداشته و قاچاق زعفران به موازات آن کنترل شود و نباید بگذاریم تابرخی از کشورهای همسایه وارد فضای کاذب رقابتی در این حوزه شوند، اطمینان دارم به عنوان یک فرصت، نوسانات نرخ ارز به نفع بازار آتی زعفران رقم خواهد خورد.

انتهای پیام