عوامل اصلی بهبود بورس و امید سهامداران به صادرکنندگان/ گزینه مناسب سرمایه گذاری

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی حاجی کرم تحلیل گر شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر درباره وضعیت دیروز بازار سهام و پیش بینی امروز اعلام کرد: عمده رشد بیش از 1600 واحدی دیروز شاخص به واسطه شرکت های کامودیتی محور و مرتبط با بازارهای جهانی بود.

از عواملی که پیش از این موجب افت بورس شده بود، کاهش قیمت ها در بازارهای جهانی ناشی از جنگ تجاری و نزول قیمت ها بود اما درحال حاضر زمزمه های بهبود رابطه چین و آمریکا ، باعث رشد قیمت ها شده است. البته بهبود وضعیت کامودیتی ها قطعا خبر مثبتی برای بازار محسوب می شود اما به شرطی که سایه تحریم ها بر سر شرکت ها سنگینی نکند.

بررسی گزارش های آذرماه شرکت ها نشان می دهد تاکنون مشکل خاصی در این خصوص نبوده و از همین رو ، اهالی بازار به صورت های مالی 9 ماهه شرکت ها به خصوص شرکت های صادرات محور بسیار امیداورند که می تواند از دلایل استقبال بازار به این سهم ها باشد.

 

ولی در مقابل این گروه ها، خودرویی ها قرار دارند. گروهی که نه تنها نتیجه افزایش قیمت محصولات مشخص نشد بلکه رشد بهای تمام شده و افت تولید و فروش، نوید گزارش های نه چندان جالب را می دهد. هر چند در خصوص قیمت محصولات این گروه، وزیر صنعت از مشخص شدن این امر در چند روز آینده خبر داد.

گروه بانکی هم که با خبرهای مربوط به تسعیر ارز و افزایش سرمایه روزهای مثبتی را پشت سرگذاشته ، از لحاظ تکنیکالی درگیر مقاومت است. به طوری که در معاملات دیروز شاهد تشکیل صف فروش در نمادهای این گروه بودیم و هر چند صف های فروش در اکثر نمادها دوامی نداشت.

آنچه که این روزها در بازار مشهود است چرخش نقدینگی در گروه های مختلف و از بانکی ها به صنایع کامودیتی است.

در دنیای سیاست نیز اخبار مختلفی  از تحریم وزارت اطلاعات ایران توسط اتحادیه اروپا گرفته تا قول راه اندازی سازوکار مالی جایگزین سوئیفت از سوی سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده است. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم از در خواست آمریکایی ها برای مذاکره خبر داد. هر چند خبر بیشتری در این خصوص در دست نیست اما به نظر می رسد اتفاقاتی در این خصوص در جریان است.

در بازارهای موازی دلار در محدوده 10900 تومان و سکه حوالی 3800000 تومان داد و ستد شد و در آرامش بازار های رقیب، بهبود وضعیت بورس می تواند منبعی برای جذب نقدینگی به شمار رود. هر چند در این بین عوامل متعددی دخیل است.

با این همه به نظر می رسد با توجه به بهبود نسبی وضعیت بازارهای جهانی، افت قابل توجه قیمت سهام پتروپالایشی و فولادی در روزهای گذشته و همچنین امید به گزارش های مثبت از سوی این شرکت ها، گروه کامودیتی محور همچنان گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد.

انتهای پیام