تدابیر جدید برای افزایش جمعیت ۱۰ میلیونی مردم در بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین فهیمی درباره فعالیت مردمی در بورس به تسنیم گفت: در حال حاضر بیش از 8 میلیون از جمعیت ایران در شرکت های بورسی سهام دارند که با اضافه کردن دارندگان واحدها و صندوق های سرمایه گذاری می توان گفت حدود 10 میلیون نفر در بورس سهام دار هستند. 

وی افزود: البته این حجم مردم که در بورس سهام دارند قابل قبول نیست. برنامه های تدارک دیده شده در بورس و زیرساخت های موجود ظرفیت پذیرش مردم را دارد. ساختار این بورس به گونه ای طراحی شده که حدود 50 میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت بتوانند در آن سرمایه گذاری کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: آگاهی و اطلاع دادن به مردم از زیرساخت ، ابزار و نهادهای راه اندازی شده و موجود در بورس بسیار مهم است. در مقایسه با کشورهای پیشرفته عقب هستیم بنابراین مردم می توانند با شرکت در بازار سهام گردش نقدینگی در بازار و بالابردن امکان تامین مالی بنگاه ها را بیشتر کنند. 

فهیمی گفت: مشتری در بدو ورود به بازار سرمایه باید اول شناسایی شود. در ایران برای اولین بار یک سامانه جامع اطلاعات مشتریان بنام سجام راه اندازی شد. در سجام مشتری می تواند نام نویسی کند و ضمن شناسایی به بازار بزرگ سرمایه وارد شود. نکته دیگر این است که مردم علاقمند به سرمایه گذاری دو دسته اند: یک دسته آموزش دانشگاهی برای تحلیل شرکت ها دارند عده ای دیگر غیر حرفه ای هستند که اطلاعاتی ندارند و از ورود به بازار سرمایه ترس دارند که برای این طیف از افراد توصیه می شود از خرید تک سهم خودداری کنند و بهتر است از طریق صندوق های سرمایه گذاری و ارتباط با افراد حرفه ای که دانش کافی این کار را  دارند می توانند دارایی های خود را وارد بورس کنند. 

وی ادامه داد: صندوق های سرمایه گذاری بعنوان ابزاری برای افرادی که اطلاعات کافی از بازار بورس ندارند طراحی شده است. بیش از 250 صندوق در بازار سرمایه فعال هستند که 150 میلیارد تومان دارایی جمع آوری کردند که تنها یکی از این صندوق ها 30 هزار میلیارد تومان سرمایه در اختیار دارد این صندوق کمتر از 20 نفر نیرو دارد و موفق شده با جمع آوری این مقدار سرمایه بخشی را به سهام و بخشی را به سپرده در بانکها نگهداری کند. 

این مقام مسئول اعلام کرد: مردم با مراجعه به شبکه کارگزاری حتی از طریق اینترنتی می توانند در صندوق های سرمایه گذاری شرکت کنند. این صندوق ها ظرف 5 سال 5 برابر شده اند و مردم نباید نگران خرید و فروش باشند و بعنوان یک ابزار کارآمد با بستر قانونی و قابل اتکا برای مردم است. 

فهیمی توضیح داد: تصمیم بر این است بخشی از دارایی های دولت که هنوز واگذار نشده اند در قالب یکی از صندوق ها سازماندهی شوند. در این راستا دولت یونیت های این صندوق ها را که شبیه شرکت های سهام است به مردم واگذار می کند . قصد دولت این است که این سهام با تخفیف 20 درصد زیر قیمت به مردم واگذار شود. پیش بینی می شود با توجه به عزم دولت این کار تا پایان سال عملی شود بنابراین امکان جدید در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در کنار اقداماتی که برای افراد غیر حرفه ای در نظر گرفته شده برای افراد حرفه ای و ریسک پذیر ابزار جدیدی معروف به آتی سبد سهام راه اندازی شده است که مردم با یک پنجم پول خود می توانند از بازدهی کل مجموع سبد برخوردار شوند. 

شهاب شمس کارشناس بورس هم درباره سهم مردم در بورس گفت: بخش زیادی نیاز به فرهنگ سازی دارند و اینکه مشوق هایی برای سرمایه گذاری لازم است. وقتی افراد را به سمت بازار سرمایه سوق می دهیم باید توجه شود که بازار سرمایه پیچیدگی های خود را دارد و نیاز به تخصص لازم در این کار دارد. بنابراین لازم است ابزارها و بستر مناسب فراهم شود تا افراد از طریق سبدها و صندوق ها به سمت بازار سهام هدایت شوند. راه دیگر استفاده از ابزارهای مدیریت ریسک است که به فرد اختیار فروش را می دهد که می تواند سهم را به قیمت معینی به فروش برساند البته این هم نیاز به فرهنگ سازی دارد. 

وی افزود: طرح هایی که عنوان شده به دلیل تخفیف و مقررارت برای نقد و اقساطی شدن واگذاری بورس نشان دهنده این است که بازار سهام محل خوبی برای جمع شدن سرمایه های مردم است. 

انتهای پیام