انتقاد از افزایش قیمت خودرو و مقایسه 80 به 10 تولید در دنیا و ایران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهرام پارسایی با انتقاد از افزایش 10 میلیونی قیمت برخی محصولات ایران خودرو به خانه ملت گفت: در جلسه دو هفته پیش با حضور وزیر صنعت، مشاور رییس جمهور، نمایندگان سازمان تعزیرات، بازرسی، حمایت از مصرف کننده و خودروسازان، مقرر شد کارگروهی به منظور تعیین قیمت خودرو، نحوه واگذاری خودروهای پیش فروش شده و... مشخص شود. این کارگروه 24 دی جلسه‌ای با هدف تعیین قیمت خودرو و تعیین تکلیف خودروهای پیش فروش تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه تعیین قیمت باید در کارگروه با حضور سازمان حمایت و سایر ارگان‌ها انجام گیرد، افزود:  شرکت‌های خودروسازی نمی‌توانند پیش از برگزاری این جلسه افزایش قیمتی داشته باشند. اگرچه افزایش قیمت خودرو به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات مودنیاز تولید و....  امری اجتناب‌ ناپذیر است اما میزان این افزایش موضوعی مورد بحث است.

این نماینده مجلس گفت: افرادی که در پیش فروش‌ها ثبت نام کرده‌اند باید خودرو را با قیمت های قراردادی تحویل گیرند. این درحالی است که خودروسازان از تعهدات شانه خالی می کنند. قیمت گذاری خودرو از ابتدا به صورت خوداظهاری بوده و در هیچ زمانی قیمت تمام شده خودرو توسط شرکت‌های خودرو ساز اعلام نشد.

پارسایی ادامه داد: از روز نخست قیمت خودرو به دلیل سوءمدیریت، شرکت‌های اقماری، بکارگیری افراد متعدد در قالب هیات مدیره شرکت‌های خودروسازی و استفاده از فناوری عقب مانده بسیار زیاد بود. در دنیا به ازای هر 80 خودرو یک کارگر وجود دارد در حالی که در ایران به ازای هر 10 خودرو یک کارگر فعالیت می کند.

وی افزود: رانت‌های صنعت خودروسازی در افزایش قیمت خودرو بسیار موثر بوده و قطعه سازان با قاچاق قطعه وارد کردند و با تبانی با خودروسازان ، قطعات را چند برابر قیمت واقعی واگذار می‌کنند. این اقدام باعث افزایش قیمت تمام شده خودرو نسبت به قیمت واقعی می‌شود و تاوان آن را مردم می‌دهند. بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو می‌تواند تا حدود زیادی بازار نابسامان موجود را به ثبات برساند.

انتهای پیام