راهکارهای جلب سرمایه های خارجی به بورس انرژی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدصادق کریمی درباره راهکارهای جلب سرمایه گذارهای خارجی برای ورود به بورس انرژی به فارس گفت: یکی از مهمترین ارکان جلب سرمایه‏‌گذاری شرکت‏های خارجی در بورس فعالیت شرکت ملی نفت و بورس انرژی در فضای بین‌‏المللی است. یعنی باید این اقدام ایران را در بعد جهانی اطلاع رسانی کرد. بدین منظور چند اقدام باید صورت گیرد. 

وی افزود: اولین اقدام این است که برخلاف گذشته اطلاعیه عرضه جدید علاوه بر فارسی به زبان انگلیسی هم به صورت شفاف و دقیق در سایت شرکت ملی نفت و بورس انرژی قرار بگیرد تا امکان مراجعه خریدار خارجی فراهم شود. دومین اقدام ارجاع افراد و شرکت های متقاضی نفت به صورت spot (تک محموله‌ای) از سوی شرکت ملی نفت به بورس انرژی است. در این راستا بورس و اطلاعیه عرضه هم می تواند کمک کننده باشد. 

این کارشناس دیپلماسی انرژی ادامه داد: اقدام سوم هم برگزاری یک رویداد بین المللی مانند رونمایی از قراردادهای نفتی از سوی شرکت ملی با همکاری بورس انرژی و دولت است تا با بین المللی شدن این کار خبرگزاری‌ها، ذی‏نفعان و شرکت‏ها با روند کار آشنا شوند. 

کریمی در خصوص ظرفیت وزارت خارجه و سفارت خانه ها برای جذب شرکت های خارجی اعلام کرد: به طور قطع سفارت خانه های ایران در سایر کشورها محل مراجعه شرکت های خارجی خواهند بود. در صورتی که در داخل شرایط را مهیا کرده باشیم و زیرساخت ها فراهم باشد نمایندگی های خارجی هم می توانند کمک کننده باشند و نقش وزارت امور خارجه برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بورس انرژی جدی است و باید اقدامات اساسی انجام شود. 

وی در مورد اقداماتی که از طریق آنها خریداران داخلی با حداکثر ظرفیت در بورس وارد شوند گفت: هر سازوکاری که بتوان بر اساس آن خریدار داخلی را برای ورود به بورس ترغیب کند در اطلاعیه عرضه گنجانده شد. با این حال برخی جزئیات مانند تعداد محدود بانک ها برای اعمال صحیح اداره ضمانت نامه ریالی باید اصلاح شود. همچنین در مورد ساز و کار حل اختلاف در قضیۀ کمیت و کیفیت محمولۀ بارگیری شده، پیش‏بینی سخت‏گیرانه‌‏ای در اطلاعیۀ عرضه شده بود به این صورت که جای هیچ اعتراضی باقی نمی گذاشت. فرایند معرفی و تایید کشتی هم می تواند اصلاح شود تا شرایط برای بخش خصوصی بازهم جذابتر گردد. 

این کارشناس دیپلماسی انرژی افزود: کاری دیگری هم که باید در این راستا انجام گیرد این است که سازوکار مذکور به فعالان و سرمایه داران معرفی شود. یعنی باید شرکت ملی نفت و بورس هر دو فعال شوند. در حوزه داخل سرمایه داران و افراد فعال در زمینه تجارت نفت و فرآورده ها به طور دقیق از جزئیات این ساز و کار و ریسک هایی که این راهکار پوشش داده است مطلع نیستند. این اطلاع رسانی نیازمند ورود سازمان بورس و شرکت ملی نفت به عرصه عمومی است. 

کریمی ادامه داد: از سویی شرکت‏های متخصص در حوزه تجارت نفت خام می‏توانند با نهادهای دارای سرمایه مثل بانک‏ها متصل شوند و ظرفیتی ایجاد کنند تا شرکت های داخلی به ورود در بورس ترغیب شوند. لازمه این کار هم اطلاع رسانی در عرضه عمومی و ایجاد زمینه هایی برای آشنایی دو طرف و فراهم کردن زیرساخت همکاری ها است. 

وی با انتقاد از تعلل وزارت نفت برای عرضه سوم نفت در بورس گفت: این وقفه به اعتماد بازار آسیب می زند . تا زمانی که سازمان بورس و شرکت ملی نفت به بخش خصوصی این پیغام را مخابره نکنند که عرضه نفت در بورس یک روال عادی شده و یا خواهد شد بخش خصوصی انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری در این زمینه ندارد زیرا ورود به این حوزه نیازمند بازاریابی، ایجاد شبکه بانکی و یافتن شریک است. این اقدامات هم وقت و هزینه می طلبد. 

کریمی اعلام کرد: در مطالبه جدید هم این اشکال وجود دارد که پس از عرضه حجم محدود 3 میلیون بشکه ای و انجام چند عرضه دیگر برای ادامه کار به کسب مجوز نیاز است و این پیامی نیست که به بازار انگیزه بدهد. در حال حاضر بازار به یک مصوبه و تصمیم باثبات احتیاج دارد که درازمدت و دارای ابعاد مشخصی باشد. از جمله اینکه شرکت ملی این اجازه را دریافت کند که بر اساس آن تا پنج سال آینده مثلا 10 درصد نفت خام و میعانات گازی را در بورس عرضه کند. 

انتهای پیام