عرضه سهام شرکت‌های قطعه‌ساز و علت تاخیر در تحویل

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،هاشم یکه‌زارع درخصوص منطق پیش فروش ١٧٠ هزار دستگاه خودرو که در نهایت تبدیل به معوقات شد به برنامه ویژه خبری گفت: جریان تولید تا اردیبهشت عادی و بسیاری از پیش‌فروش‌ها مربوط به قبل از آن بود و ایران‌خودرو تقریبا هیچ معوقه‌ای از خرداد 97 به بعد ندارد. اما مسائل مربوط به تدارک قطعات از سوی قطعه‌سازان، باعث ایجاد کاهش تولید شد. امید می رود با رویکردهای وزرات صنعت و برنامه های خودروسازان  معوقات کمتر و روند تحویل سریع‌تر شود.

وی درباره عدم تحویل خودروهایی چون پژو ۲۰۷ صندوقدار با موعد تحویل خرداد ۹۷ ، توضیح داد: ٢٠٧ صندوقدار خودرو جدیدی بود و نسبت به مبلغ دریافتی از مشتری بعدا محاسبات صورت گرفته و با قیمت ۱۰۴ میلیون تومان عرضه شده است. بنابراین خودرویی نبوده که قبلا تولید شده و نسبت به خودروی قبلی افزایش قیمت لحاظ کرده باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: در مورد پژو ۲۰۰۸ نیز ۶۰ میلیون تومان دریافت کردیم اما قیمت تحویلی ١٠۴ میلیون تومان است. بیشتر شکایت مشتریانی که پژو ۲۰۰۸ خریداری کردند به دلیل تاخیر است و بر روی قیمت گمان نمی‌کنیم مشکلی وجود داشته باشد.

یکه‌زارع افزود: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار از اول شهریور تا آخر دی‌ سال جاری، قراردادهای فروش با افزایش ۳۰ درصد خواهند بود. هرچه در قراردادهای فروش، قیمت قطعی ثبت شده باشد خودروها بدون حتی یک ریال افزایش به مصرف‌کنندگان تحویل داده می‌شوند. البته قراردادهای فروش پژو پارس تا دو ماه دیگر اجرایی می‌شود.

 وی با طرح سوال که چرا باید ۱۰ هزار میلیارد تومان پول مشتری و مصرف‌کننده به جیب دلالان برود؟ گفت: اگر زودتر برای افزایش قیمت خودرو تصمیم‌گیری انجام می‌شد، به تعهدات عمل می‌کردیم.شرکت در سال ۹۳،  هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اموال مازاد را فروخته و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان ملک برای فروش وجود ندارد. البته در پی آن هستیم که شرکت‌های قطعه‌ساز را با شرایط خوب به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی ادامه داد: مجموع اعضای هیأت مدیره شرکت‌های ایران‌خودرو ۲۳۲ نفر است که سعی در کاهش آنان داریم.

به گفته یکه زارع ، در حالی ۹۵ درصد از کمک‌های نقدی به قطعه‌سازان پرداخت می‌شود که تا پایان اردیبهشت ۹۸ توازن قیمت تولیدات کارخانه و بازار ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام