دولت با اصلاحات مصوبه ترخیص خودرو موافقت کرد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، بر اساس مصوبه‌ای که هیات وزیران در 16 دی‌ سال جاری به گمرک ابلاغ کرد، ثبت سفارش واردات خودروهای سواری بدون رعایت سال ساخت که تا تاریخ ابلاغ تصویب‌نامه دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری - صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی باشند به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز به بانک مرکزی بلامانع است و همه ثبت سفارشات قبلی خودرو لغو می‌شود.

این بند از مصوبه هیات وزیران مبنی بر ترخیص خودروهای وارداتی تنها دارای قبض انبار مخالفت رئیس بانک مرکزی را در پی داشت و اعلام کرد: دولت اجازه ورود بدون انتقال ارز خودروهای وارد شده به گمرکات از 15 مرداد ماه به بعد را نخواهد داد.

در مصوبه قبلی خودرو، مبنای ترخیص خودروهای وارد شده بدون انتقال ارز قبل از تاریخ ابلاغ مصوبه بود که با اصلاح صورت گرفته، مبنای ترخیص خودروها ورود به گمرک قبل از 15 مرداد 97 است.

استدلال همتی این بود که واردات بدون انتقال ارز موجب می‌شود منشأ تامین ارز جهت واردات خودرو مشخص نباشد. در حالی که بانک مرکزی طی ماه‌های گذشته تمام تلاش را صرف حاکم کردن نظم بر بازار ارز و کنترل حساب دخل و خرج ارزی کرده است.به نظر می‌رسد نگرانی عمده بانک مرکزی این بود که با مصوبه پیشین هیات وزیران مبنی بر اجازه ورود خودروهای خارجی بدون انتقال ارز عملا کنش تازه‌ای برای بی‌نظمی در بازار ارز بدل خواهد شد.

انتهای پیام