نتیجه عدم همکاری سیف بر تامین قطعات خانواده رنو + پیشنهاد به خودروسازها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،احمد نعمت بخش با تاکید بر وجود برخی مشکلات در صنعت خودرو سازی به صدا وسیما گفت: از مدیران شرکت‌های خودروساز درخواست کردیم با توجه به روند بهبود شرایط طی مکاتباتی زمان تحویل خودرو خریدارانی که تحویل آن‌ها به تعویق افتاده را اعلام کنند تا مشتریان برای تحویل یا انصراف تصمیم گیری کنند.

وی با اشاره بر غیر عمدی بودن تاخیر در تحویل خودرو‌های پیش فروش شده،افزود: به عنوان مسئول انجمن خودروسازان علاوه بر عذر خواهی از مردم تاکید دارم این تاخیر‌ها کاملا ناخواسته اتفاق افتاده است.اگر سود مشارکت در قرارداد‌ها ۱۸ درصد باشد، در زمان تحویل نسبت به زمان تاخیر باید ۳۰ درصد به مشتری پرداخت شود که این موضوع ضرر و زیان هنگفتی بر دوش خودروسازان خواهد گذاشت.

این فعال صنعت خودرو ادامه داد: عدم اصلاح قیمت خودرو عامل کاهش عرضه نیست اما باید این موضوع را در نظر داشت که فروش همراه با ضرر و زیان توان مالی خودروسازان را کاهش می‌دهد که به تبع آن قادر به پرداخت مطالبات قطعه سازان نخواهند بود و در این شرایط قطعه سازان نیز قادر به تامین نیاز خودروسازان نیستند.

نعمت بخش با اشاره به مشکلات صنعت قطعه سازی و کاهش توان مالی این واحد‌های تولیدی گفت: عدم اصلاح قیمت خودرو منجر به کاهش تیراژ خودروسازان از روزی ۶ هزار به ۲۴۰۰ دستگاه شد که البته بیشتر این خودرو‌ها ناقص هستند، زیرا قطعه برای تکمیل آن‌ها در دست خودروساز نیست. امید می رود با قول‌های مساعدی که بابت پرداخت تسهیلات و افزایش قیمت داده شده شرایط بهتری را تجربه کنیم هرچند این میزان افزایش قیمت، زیان خودروسازان را پوشش نمی‌دهد.

وی با اشاره به برخی مشکلات پیش آمده درپی تحریم صنعت خودرو گفت: با آغاز تحریم‌ها تلاش شد ارز مورد نیاز برای واردات قطعاتی که امکان ساخت داخل را ندارند از طریق بانک مرکزی تامین شود.نیاز ارزی فوری خودروسازان ۱.۲ میلیارد دلار بود که در زمان ریاست سیف با عدم همکاری لازم معاون ارزی وی روبه رو شد در حالی که اگر نیاز به درستی تامین می‌شد در فاصله ۵ ماهه اعلام تحریم تا زمان اجرا قادر به ساخت و ذخیره سازی قطعات مورد نیاز صنعت خودرو می‌شدیم.

نعمت بخش با تاکید بر اینکه برآورده نشدن نیاز ارزی خودروسازان منجر به فراهم نشدن قطعات ۳۵ هزار دستگاه از محصولات رنو مانند ساندرو و ال ۹۰ شد،گفت: با وجود تمام تلاش‌هایی که خودروسازان داشتند به دلیل فناوری بالای قطعات وارداتی، قطعه سازان نتوانستند همه آن‌ها را تولید و به دست خودروساز برسانند، زیرا ساخت برخی از این قطعات های تک زمانبر است و امکان ساخت خودرو‌هایی که درصد داخلی سازی آن‌ها کم است قطعا در زمان طولانی تری فراهم خواهد شد.

انتهای پیام