مسئولان در مقابل مطالبات مردم پاسخگو باشند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، اسحاق جهانگیری در دومین مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد جوانان در کرمان اظهار داشت: به اتفاق نظر همه صاحبنظران در مقطع فعلی، ایران در شرایط پیچیده و خطیری قرار داد و در درون آن تهدیدهای جدی و فرصت‌های زیادی وجود دارد.هنری که باید به کار گیریم این است که بتوانیم از دورن این تهدیدها، فرصت‌هایی به وجود آوریم و از آنها جهت خنثی کردن تهدیدات استفاده کنیم و شرایط را به پیش ببریم.

وی افزود: فرصت‌ها در جاهای خاص به وجود می‌آید که یکی از آنها موضوع جوان و ظرفیت‌هایی است که سازمان‌های مردم نهاد ایجاد می‌کنند.از فرصت جوانی اگر به موقع و خوب استفاده شود، خیلی از مشکلات از درون آن برطرف شده و افق‌های جدید به روی ملت می‌توان گشود.توان جدی هم در دولت و هم مجموعه جوانان باید ایجاد شود که امید جوانان به آینده کمرنگ نشود.

این عضو کابینه ادامه داد: کارهای زیادی تحت عناوین براندازان و دشمنان قدیمی و ... مطرح است، می‌دانند اگر جوان به آینده بیمناک باشد، می‌تواند این فرصت طلایی را از هر کشوری گرفته و به یک تهدید نگران کننده بدل کند.اگر موفق شویم به کمک مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد و جوانان راهکارهایی پیدا کنیم که کمک کند در مرحله اول اعتماد جوان به خود ایجاد شود و ظرفیت‌های درون را ببیند و در مرحله بعد اعتماد به جامعه باشد از خیلی از مسائل می‌توانیم به نحو مطلوب عبور کنیم.

جهانگیری گفت: جامعه‌ای که آینده برای فرد اهمیت داشته باشد، تغییر و تحول به سمت اصلاح وضع موجود را پیش می‌برد.در دین و اندیشه‌های بزرگان همچون امام راحل و مقام معظم رهبری جوان اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌شود از فرصت جوانی برای حل مسائل استفاده کرد یا دست روی دست گذاشت و نگرانی‌ها را به جامعه پمپاژ کرد.در شرایط فعلی یکی از اصلی‌ترین مسائل که بیش از زمان‌های دیگر تعیین کننده است، بازسازی سرمایه اجتماعی است.

وی افزود: برای عبور از شرایط خطیری که درگیر هستیم، بیش از هر چیز به سرمایه و امید اجتماعی و اعتماد و مشارکت فعال مردم در سرنوشت خود نیاز داریم.جوانان بین داشته‌ها و آرمان‌ها فاصله بزرگی می‌بینند و آنچه می‌تواند این شکاف و گسست را کم کند گفت‌وگو است، باید یک گفت‌وگوی رسمی بین جوانان و مسئولان برقرار شود.

معاون اول رییس جمهور گفت: مسئولان و نهادهای رسمی گاهی اوقات با یکسری از مسائل از طرف جوانان روبه‌رو می‌شویم و فکر می‌کنیم مقصر آنها نسل جوان است، گاهی اوقات مطالباتی که بوده به موقع پاسخ داده نشده است.لختی سازمان‌ها و دستگاه‌ها در پاسخ‌گویی به موقع به مطالبات منجر به برخی اتفاقات می‌شود که به جای اینکه سازمان را سرزنش کنیم، جوانان را دلیل آن می‌دانیم.سازمان‌ها و مسئولان باید در مقابل مطالباتی که مطرح می‌شود به موقع پاسخگو باشند.

جهانگیری افق‌گشایی نسبت به آینده را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید نسبت به آینده حساس باشیم، آنچه امروز جامعه نیاز دارد، افق روشنی نسبت به آینده است.اگر در این ایام چنین کاری انجام دهیم و موجب افزایش سطح اعتماد نسبت به آینده و دولت شویم، موفق می‌شویم که استمرار نظام و حرکت رو به اصلاح جامعه را پیش ببریم.

انتهای پیام