به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، محمدرضا سروش درحالی بعد از حدود 4 ماه، ناخواسته سکان سایپا را به جواد سلیمانی داد که در گفت وگو با تسنیم ، نکات جالبی را مطرح کرد که به شرح زیر است:
برکنارم شدم / وزیر مرد تصمیمات بزرگ نیست
کمتر کسی گمان میکرد در طرح کلان اصلاح صنعت خودرو ( اگر اساسا چنین طرحی وجود داشته باشد) مدیرعاملی که تنها 4 ماه پیش معارفه شده برکنار شود. ماجرا چیست و چرا به این سرعت از سایپا رفتید؟
آمد و شد مدیران طبیعی است و مساله بنده و دیگران مطرح نیست و اشخاص اصالت ندارند.
پس رفتن شما از سایپا استعفا نبود؟
خیر، برکنار شدم و تصمیم را هم در وزارتخانه گرفتند و ارجاع مساله به هیات مدیره سایپا، فرافکنی و با هدف فرار از مسئولیت طرح شد. متاسفانه آقای رحمانی مردی نیست که به دنبال تصمیمات بزرگ باشد و توان آنرا ندارد که تصمیمات ریشهای بگیرد و متاسفانه در حال مدیریت سیاسی و روانی صنعت کشور است. درحالی که صنعت جایی است که باید بهطور تخصصی مدیریت شود و جای سیاسیکاری نیست.
اگر وزیر من یا هر شخصی در زیرمجموعه را بخواهد و بگوید برنامههای بنده X است و شما به روش Y اعتقاد دارید، پس بهتر است نباشید، هیچ مسالهای نیست و امری طبیعی اتفاق افتاده و باید به وزیر برای پیشبرد برنامههایش اختیارات و فرصت داد. اما با مانورهای سیاسی و پوپولیستی وضعیت صنعت از این هم بدتر خواهد شد و دود آن به چشم همه مردم میرود.
در مساله برکناری شما چنین بحثی نشده؟ یعنی از تضاد برنامهها و ... صحبت نشد؟
متاسفانه خیر. مساله افزایش قیمتها که مصوبهای است که رحمانی امضای چندین وزیر را برای اجرای آن گرفته است بهانه کار شد. بعد بحث اولتیماتوم و بقیه را هم که میدانید. موضوع افزایش قیمت خودرو که خواسته خود وزیر است را در بازیهای سیاسی پیچیده و دنبال کی بود کی بود من نبودم هستند.
به این شکل مهندسی سیاسی و روانی شد که گویی محمدرضا سروش سرخود قیمت پراید را افزایش داده و حالا با ورود وزیر و برکناری مدیرعامل سایپا مساله حل شده است. از شما و جناب رحمانی یک سوال ساده میپرسم. آیا قیمت پراید را قرار است به قیمتهای قبل برگردانید؟ یقین داشته باشید چنین نخواهند کرد و شخص وزیر طرفدار افزایش قیمت خودروهای داخلی است.
پس به راحتی نتیجه میگیریم یک بازی سیاسی با مسالهای ذاتا کارشناسی و فنی اتفاق افتاده است. گله بنده از این وجه ماجرا است که از آن بوی حسن نیت به مشام نمیرسد.
پراید 40 میلیون تومانی گران نیست/ 4.5 میلیون تومان فقط برای خرید سهام
داستان پراید و این قیمتهای نجومی که خودروها چه تولید داخلی و چه وارداتی و مونتاژی پیدا کرده را چگونه باید فهم کرد؟ آیا واقعا باید 30 سال پراید و پژو 405 تولید کرد و اساسا در کجای دنیا 30 سال یک محصول را تولید میکنند؟
اصل مساله را قبول دارم. البته با 4 ماه حضور در سایپا مسئول وضعیت خودروسازی ایران نیستم و باید کسانی که 40 سال در این صنعت حضور داشته و برای ان برنامهریزی کردهاند جواب دهند که البته وزیر صنعت حتی به آنها نزدیک هم نمیشود. چون حمایت سیاسی قوی دارند.
تولید یک محصول برای 30 سال قطعا غیرکارشناسی است و باید محصولات روز را با منطق هزینه-فایده اقتصادی تولید کرد. چیزی که در همه کشورهای خودروساز جهان وجود دارد. من که به این مساله اعتقاد دارم باید برکنار شوم و کسانی که این وضعیت را ایجاد کرده اند باید در آرامش باقی بمانند. آیا این دو گزاره نشان از این دارد که "اصلاحگری" در صنعت خودرو به راه افتاده است؟ تاکیدم این است که مردم را نمی شود فریب داد و آنها تحولات را زیر نظر دارند و میفهمند که چه کسی به دنبال خدمت است و چه کسی در حال بازیهای سیاسی است. ضمن اینکه مساله گرانی پراید به گونه ای که فکر میکنید نیست.
یعنی پراید گران نیست؟
خیر. قیمت پراید اگر بر فرض مثال 40 میلیون تومان هم باشد، معادل 3700 دلار است. آیا کسی میتواند خودرویی در هر کجای جهان به بنده نشان دهد که بتوان با 3700 دلار خرید؟ قطعا خیر.
ببینید اینکه جامعه ما به دلیل رکود اقتصادی شدید کنونی فقیر شده و توان خرید بالا ندارد تقصیر خودروساز نیست. این مساله به کلان اقتصاد باز میگردد و باید کلیت اقتصاد به گونه ای بازخوانی شود تا مردم ثروتمندتر شوند و بتوانند پرداخت بیشتری برای خرید خودرو انجام دهند. نمیشود در بازارهای سکه، ارز و ... جهش قیمتی تا 4 برابر باشد و همزمان قیمت خودرو را سرکب کرد. این کار نشدنی است و خودروساز را نابود میکند. به هر حال این سیل نقدینگی ایجاد شده به بازار خودرو هم کشیده میشود و حتما قبول دارید که اقتصاد یکپارچه است و آنرا نمیتوان به بخشهای مجزا از هم تقسیم کرد.
البته حداقل 12 درصد هزینه زائد در قیمت گذاری پراید یعنی حدود 4.5 میلیون تومان فقط از ناحیه خرید سهام شرکت به خریدار تحمیل شده است که به دورههای قبل باز میگردد و قیمت پراید را میتوان با استفاده از مزیتهای اقتصادی کاهش داد اما نمیتوان پایینتر از نقطه سر به سر فروخت.
در جریان لابی خودروسازان برای حفظ تعرفهها نیستم
انتقاد اصلی به خودروسازان به دیوار مرتفع تعرفهها باز میگردد که با انحصار سنگین باعث ایجاد حاشیه امن شده و آنها را لوس بار آورده است. بسیاری معتقدند لابی خودروسازان باعث حفظ دیوار رفیع تعرفهها - برخلاف سایر بخشهای اقتصادی مثل نساجی و کالاهای ساده که تعرفه واقعی آنها به 10 درصد هم نمیرسد- شده است. لطفا صریح و بیتعارف پاسخ دهید آیا بهعنوان یک مدیر خودرویی، موافق رقابتی کردن بازار و کاهش تعرفه بر واردات خودرو هستید؟
اول اینکه از لابی خودروسازان برای حفظ دیوار تعرفهها اطلاعی ندارم اما اگر چنین چیزی صحت داشته باشد باید از مدیران 40 ساله خودرو سوال کرد که با 1.3 دوره کار ( 40 سال) در صنعت خودرو به دنبال مقصر معرفی کردن دیگران هستند. اما در مورد رقابت ، کاملا موافقم. با قیمتهای کنونی ارز به راحتی البته با نگاه تخصصی و نه سیاسی میتوان با خودروسازان دنیا رقابتی برخورد کرد. یعنی دیوار تعرفهها را کنار گذاشت و البته قیمتگذاری را هم به بازار سپرد.
یعنی قیمت گذاری خودرو توسط دولت هم باید کنار گذاشته شود؟
کاملا. معنی رقابت هم همین است. تعرفهها کاهش یابد و قیمت گذاری دولتی هم نباشد. فرض کنید مانند بازار موبایل. این سبک مدیریت که نیم قرن سابقه دارد نه باعث ایجاد خودروسازی قدرتمندی شده و نه منافع مصرف کننده را حفظ کرده است. من که مخالف وضع موجود هستم را بهعنوان بانی وضع موجود معرفی میکنند. همین نشان میدهد که مقصر اصلی را باید در جای دیگری جستجو کرد.
با سرکوب قیمتی سایپا ماهانه 1000 میلیارد تومان زیان می دهد و در 10 ماه اخیر 10 هزار میلیارد تومان از جیب ایران خودرو و سایپا به نام مردم به جیب دلالان و در خوشبینانهترین حالت به جیب 650 هزار نفر رفته است. کدام عقل سلیمی از این وضعیت دفاع می کند؟
فکر میکنید وصعیت خودروسازان قابل اصلاح است؟
در صورت حاکم شدن نگاه فنی و کارشناسی، قطعا بله. اما با نگاه سیاسی فعلی در وزارت صنعت، معدن و تجارت که اصل موضوع را کنار گذاشته و به دنبال مقصرتراشی و فرافکنی هستند، خیر.
انتهای پیام