ملزومات استقبال بخش خصوصی از سومین عرضه نفت در بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محمدرضا پورابراهیمی با ارزیابی سومین مرحله عرضه نفت در بورس به خانه ملت گفت: اگرچه عرضه نفت در بورس تاثیرات مثبت اقتصادی در پی دارد اما محور تصمیمات مرتبط با خرید و فروش قابل تبدیل به فرآورده و نفت صادراتی می‌تواند در نوع استقبال بخش خصوصی از این عرضه تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه برای استقبال بیشتر بخش خصوصی از خرید نفت در بورس باید نحوه عرضه و شرایط پرداخت و تسویه را تسهیل کرد، افزود: اگر این شرایط تسهیل شود استقبال بخش خصوصی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.عدم اطلاع‌رسانی جامع و عدم دعوت از فعالان اقتصادی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی نیز در میزان استقبال فروش نفت در بورس اثرگذار است چراکه آن‌ها اتحادیه و حجم سرمایه بزرگی دارند.

پورابراهیمی گفت: عرضه نفت در بورس اقدام قابل دفاعی است اما باید موارد جوانبی آن نیز به درستی انجام گیرد تا این اتفاق به ثمر بنشیند.در صورت سهل شدن شرایط عرضه و نحوه تسویه با خریداران این اقدام طی هفته‌های دیگر با استقبال بخش خصوصی و فعالان اقتصادی رو به رو می‌شود.بسیاری از نمایندگان سفارتخانه‌ها به روش‌های مختلف برای خرید نفت از طریق بورس اعلام آمادگی کرده‌اند.

بنابراین گزارش،۶ آبان‌ سال جاری برای نخستین بار یک میلیون بشکه نفت خام سبک در بورس انرژی عرضه شد که در نهایت سه خریدار ۲۸۰هزار بشکه ای نفت به قیمت هر بشکه ۷۴دلار و ۸۵سنت را معامله کردند.دومین عرضه اما در ۲۰ آبان‌ ماه صورت گرفت و  ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک به قیمت هر بشکه ۶۴.۹۷ دلار به فروش رسید، اتفاقی که پای بخش خصوصی را به فروش باز کرد و نفتی‌ها رضایت را از این اتفاق ابراز و اعلام کردند که این فرآیند ادامه‌دار خواهد بود. از سوی دیگر بورسی‌ها نیز اعلام کردند این عرضه‌ها به‌طور منظم انجام می‌شود که با این کار بخش خصوصی بتواند وارد معاملات نفت خام شود.

انتهای پیام