نیاز این روزهای سرمایه گذاران در بورس و ادامه اقبال بازار به تک سهم ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی حاجی کرم تحلیلگر شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر(اماکو) درباره شرایط دیروز بازار و وضعیت کلی امروز اعلام کرد: معاملات روزگذشته بورس درحالی سپری شد که در ابتدا، رشد مناسبی در نمادهای کامودیتی محور رخ داد اما رفته رفته، عرضه در این نمادها افزایش یافت و به طوری که پالایشی ها با افت قیمت وارد محدوده منفی شدند.

این افت قیمت و کمبود تقاضا در بازار درحالی است که  شاهد تحرکات مثبتی در بازارهای جهانی بودیم به طوری که روی تا محدود 2800 دلار، مس تا حوالی 6200 دلار و نفت تا محدوده 63 دلار رشد کردند اما در نهایت بازار با افزایش عرضه و افت قیمت به کار خود پایان داد.

به نظر می رسد علاوه بر بهبود وضعیت بازارهای جهانی، سرمایه گذاران به اطمینان خاطر بیشتری برای سرمایه گذاری در بورس و تزریق نقدینگی به آن نیاز دارند.

درسایر گروه ها مانند خودرویی و بانکی نیز معاملات چندان جالبی رخ نداد و فشار عرضه ها به گونه ایی بود که اکثر نمادهای این دو گروه با افت قیمت روبرو شدند. در نهایت شاخص بورس با افت 440 واحدی ثبت شد.

از عوامل اصلی بهبود بازارهای جهانی در پایان هفته گذشته می توان به چشم انداز مثبت رابطه چین و آمریکا اشاره کرد به طوری که نماینده چین در امور مذاکره در خصوص جنگ تجاری قول خرید 5 میلیارد دلار دانه روغنی از آمریکا را داد که می توان این امر را به نوعی امتیازدهی چینی ها به آمریکا در جهت کاهش تنش تجاری نامید.

از سوی دیگر آمار اقتصادی چین و آمریکا منتشر شد که آمار اشتغال آمریکا بسیار بهتر از پیش بینی ها بود اما آمار PMI چین کمی ناامید کننده بود ولی در مجموع با توجه به چشم انداز کاهش تنش تجاری میان چین و آمریکا می توان به بهبود داده های اقتصادی چین امیدوار بود. در این میان دولت چین به تزریق نقدینگی به منظور تحریک تقاضا اقدام کرده که از جمیع این عوامل می توان آینده بهتری را برای کامودیتی ها متصور بود.

در خصوص نفت معادلات کمی پیچیده است. رشد تولید نفت شیل آمریکا، تحریم نفت ونزوئلا، تحریم نفتی ایران و اعلام آمادگی عربستان برای کاهش بیشتر تولید نفت علاوه بر توافق اوپک از جمله موارد مثبت و منفی است که می تواند قیمت نفت را تحت تاثیر قرار دهد. در مجموع برآیند اخبار اقتصادی حول بازارهای جهانی مثبت است.

در عرصه سیاست نیز خبرمثبت ثبت کانال مالی ایران و اروپا منتشر شد. کانالی که بعد از تعلل و بهانه جویی های فراوان سرانجام به ثبت رسید. بعد از ثبت این کانال مالی شاهد آن بودیم که اتحادیه اروپا خواستار تصویب تمام مفاد FATF شد. علاوه بر این طبق این کانال مالی در مرحله اول برای اقلام دارویی، مواد غذایی و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد و به مرور زمان استفاده های بیشتری از آن در زمینه های مختلف شود.

گرچه ثبت این سازوکار را در وهله اول می توان اقدامی مثبت تلقی کرد اما برای اثبات اثربخشی آن باید صبر کرد و نحوه فعالیت و مشارکت در آن را بررسی کرد، زیرا با توجه به سازوکار این سامانه - مبنی بر انتقال پول صادرکنندگان ایرانی به SPV و انتقال آن به شرکت های اروپایی در قبال خرید شرکت های ایرانی- به نظر می رسد در صورت عدم مشارکت شرکت های اروپایی این سامانه چندان موفق نخواهد بود.

با توجه به رشد بازارهای جهانی و بی توجهی بازار به نظر می رسد بازار سهام برای رشد نیازمند محرک های دیگری است. از این رو به نظر می رسد با توجه به مجموع موارد فوق در بازار امروز نیز تک سهم ها همچنان مورد توجه سهامداران قرار گیرند.

انتهای پیام