نقش ویژه بورس کالا در توسعه صنعت پتروشیمی و دور زدن تحریم ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،علی صالح آبادی به ایرنا گفت: با توجه به مشکلات شبکه بانکی و ناتوانی آنها در تامین مالی طرح ها و پروژه های اقتصادی به تدریج نقش بازار سرمایه و ارکان مختلف آن در تامین مالی طرح ها در حال افزایش است.

وی درباره عرضه محصولات در بورس کالا افزود: تولیدکنندگان می توانند از اوراق سلف استاندارد موازی نیز برای دوره های زمانی کوتاه و بلندمدت استفاده کنند.این بورس به موجب قوانین توسعه ای برای ایجاد شفافیت در بازارهای کالایی و کشف قیمت مناسب و آزادسازی قیمت محصولات صنعتی و ایجاد رقابت در این صنایع شکل گرفت.

رئیس سابق سازمان بورس با بیان اینکه ابتدا بورس فلزات تهران و سپس بورس کشاورزی راه اندازی شد، اضافه کرد: در سال ۸۶ به موجب ابلاغ قانون بازار اوراق بهادار، شرکت بورس کالا با ادغام بورس فلزات و کشاورزی فعالیت را آغاز کرد.این بورس محلی قانونمند است که دو طرف معامله به منافع می رسند. از یک سو، خیال عرضه کننده راحت است که پول را طبق ضوابط و به موقع دریافت می کند، مصرف کننده نیز مطمئن است که کالای موردنیاز را با حجم معین و کیفیت بالا دریافت می کند.

صالح آبادی ادامه داد: اگر در یک معامله بین خریدار و فروشنده اختلافی به وجود بیاید، می توانند به هیات داوری سازمان بورس مراجعه کنند که رأی این هیات قطعی و لازم الاجراست بنابراین حقوق مصرف کننده و تولیدکننده در بورس کالا تضمین می شود.پس از نمایان شدن اثرات واقعی شدن قیمت فلزات برای بخش تولید در بودجه سال ۸۶، بندی مبنی بر آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی قرار گرفت زیرا پیش از این، قیمت گذاری این محصولات نیز دولتی بود و به این ترتیب آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی از طریق بورس اتفاق افتاد.

وی گفت: در بهمن سال ۸۶ اولین محصولات پتروشیمی در بورس کالا پذیرفته شد و در سال ۸۷ بسیاری از محصولات صنعت پذیرفته شدند، شفافیت قیمت نیز در بستر این بورس اتفاق افتاد و رقابت و آزادسازی قیمت های این کالاها رقم خورد.اجرای طرح های توسعه ای در صنعت پتروشیمی، بالا رفتن حجم صادرات و تبدیل پتروشیمی به یکی از بازیگران اصلی اقتصاد در شرایط تحریم، مرهون پذیرش محصولات پتروشیمی در بورس کالا و واقعی شدن قیمت ها در سال ۸۶ است.

انتهای پیام