سازوکار پرداخت مالی ایران و عراق نهایی شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالناصر همتی که به منظور انجام مذاکرات بانکی به بغداد سفر کرده، شب گذشته در دیدار با همتای عراقی ضمن ابراز امیدواری درخصوص ارتقای سطح روابط مالی بین دو کشور، گفت: عراق بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است و لازمه تداوم همکاری‌ها روابط بانکی است.

وی افزود: آمریکا با راه انداختن جنگ اقتصادی تلاش گسترده‌ای برای برهم زدن اوضاع اقتصادی و سیاسی ایران به عمل آورد اما با تمهیدات اندیشیده شده توطئه‌های دشمن خنثی شده و در حال حاضر ثبات لازم بر اقتصاد حاکم است.

همتی ادامه داد: بانک مرکزی با روسیه، ترکیه، هند، چین و دیگر کشورها به راهکارهای مناسب مالی برای مبادلات دست یافته‌ است. اکنون نیز اطمینان دارم با همکاری دولت عراق و نیز با پیگیری هر چه سریع‌تر مناسبات اقتصادی و ایجاد کانال مالی پرداخت به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.

براساس توافقات انجام گرفته، بدهی‌های ناشی از صادرات گاز و برق به عراق براساس دستور پرداخت بانک مرکزی پرداخت یا منتقل می‌شود و درآمدهای صادرات آتی نیز در همین چارچوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این جلسه که بیش از چهار ساعت طول کشید در مورد نحوه انتقال ارز صادرکنندگان خصوصی نیز توافقاتی انجام شد که با نهایی شدن آن مشکل برگشت درآمدهای ارزی صادرکنندگان رفع می‌شود.

انتهای پیام