شرکت آماده عرضه ۲۰ درصدی معرفی شد/برنامه واگذاری ۷ زیرمجموعه شستا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،معارفه شرکت کشت و دامداری فکا با حضور بهروز خالق مدیر امور مجامع شستا، احمد گودرزی مدیرعامل کارگزاری صبا تامین، قربانعلی سعادت رییس هیات مدیره هلدینگ صنایع عمومی تامین ، کوروش هاشمی مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین، مهران کرامتی معاون برنامه ریزی شستا،جمشید جلیل نژاد مدیرعامل شرکت کشت و دامداری فکا و اصحاب رسانه برگزار شد تا با معرفی آخرین وضعیت مالی و عملکردی، این شرکت 30 میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه 20 درصدی سهام در چهارشنبه هفته آتی باشد.

خالق با ارائه توضیحاتی در خصوص مجموعه شستا گفت: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به عنوان یکی از شرکت های فعال بازار پولی و مالی و صنعت نقش خود را ایفا می کند البته به موازات شستا سایر بنگاه های اقتصادی دیگر بزرگ تر هم نقش و جایگاه مناسبی را در صحنه اقتصادی ایفا می کنند اما به دلایل مختلف، شستا بیشتر در معرض بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: این مجموعه از قِبَل 7 هلدینگ تاپیکو در صنعت پتروشیمی،تیپیکو در صنعت دارو، سیمان فارس خوزستان در صنعت سیمان، صبا تامین در گروه مالی و پولی،صدر تامین در صنعت فولاد، رایتل در تلفن همره و هلدینگ صنایع عمومی دربرگیرنده شرکت های مختلفی که امکان انتقال به هلدینگ های تخصصی را ندارند ،حضور دارد.

این مقام مسئول با اشاره به سیاست های رییس جمهور مبنی بر کاهش تصدی گری وخروج شرکت ها از بنگاه داری و واگذاری سهام آنها ادامه داد: این مجموعه در این راستا مشغول فعالیت است.روش های کاهش تصدی گری شستا شامل مذاکره با برخی شرکت های بورسی و غیر بورسی جهت فروش و واگذاری ،عرضه اولیه شرکت های سرمایه گذاری تابعه و ادغام شرکت ها و احتمال مذاکره برای ادغام با شرکت های بزرگ تر می شود.

برنامه عرضه 7 شرکت تابعه شستا در بورس و فرابورس

خالق در ادامه سیاست های شستا برای واگذاری از عرضه اولیه یک سری شرکت ها در بورس طی ماه های آتی خبر داد و گفت: پس از شرکت فکا، سرمایه گذاری صدر تامین در بورس و توزیع داروپخش تا پایان سال واگذار خواهد شد.همچنین شرکت های ژلاتین کپسول، ملارد شیر، کلر پارس، هامون شمال و توفیق دارو در برنامه عرضه در سال آتی قرار دارند.

هاشمی نیز با بیان اینکه صنایع عمومی تامین یکی از هلدینگ های شستا به شمار می آید که در حوزه دامپروری، لوازم خانگی و مدیریت سایر شرکت های خارج از مجموعه فعالیت می کند،گفت: راهبردهای این هلدینگ، ساماندهی شرکت های گروه به منظور آماده سازی جهت واگذاری آنها، واگذاری شرکت های سرمایه پذیر و اموال غیرمولد،نظارت بر تخصیص بهینه منابع و امکانات با هدف ایجاد بازدهی مورد انتظار و شناسایی و بهره برداری از فرصت های اقتصادی در صنایع کشاورزی است.

وی افزود: حوزه دامپروری این هلدینگ با 3 دامداری از تولیدکننده های عمده شیر هستند که بزرگترین آن فکا نام دارد و با حدود 10 هزار راس دام و تولید تلیسه جهت اصلاح نژاد جزو بزرگترین دامداری های کشور هم محسوب می شود.پس از عرضه شرکت گلدشت، فکا دومین شرکت این گروه است که بر اساس استراتژی های شستا قصد واگذاری آن برای خروج از بنگاهداری و با هدف بنگاه سازی و توسعه اشتغال در مناطق محروم مستعد تولید شیر در برنامه وجود دارد.

برنامه افزایش سرمایه

هاشمی درپاسخ به اینکه با توجه به سود انباشته 3.16 میلیارد تومانی که از سرمایه اسمی بیشتر است آیا افزایش سرمایه در برنامه وجود دارد،گفت: فعلا برنامه افزایش سرمایه در دستور کار نیست. علت عدم تقسیم سود به آثار تحریم ها برمی گردد در صورتی که شرکت به مرور زمان هویت بهتری پیدا کند در توسعه از آن استفاده می شود.

تاریخچه شرکت از زبان مدیرعامل

جلیل نژاد درخصوص تاریخچه شرکت گفت: فکا در سال 53 تاسیس و در سال 57 به بهره برداری رسیده است. موضوع فعالیت این شرکت 30 میلیارد تومانی کشاورزی و دامپروری است که دارای اراضی بالغ بر 160 هکتار در کیلومتر 16 جاده اصفهان شیراز است و 100 درصد مالکیت آن به هلدینگ صنایع عمومی تامین تعلق دارد.

وی با اشاره به دستاوردها گفت: تولید اولین جنین آزمایشگاهی در مقیاس انبوه و شرکت دانش بنیان در صنعت دامپروری،اولین صادرکننده تلیسه به کشورهای ارمنستان و افغانستان و جنین به آذربایجان و صادرات شیر خام، طرح توسعه تولید شیر در سال 93 برای رساندن تولید روزانه از 120 به 170 تن از این جمله است.

روند تولید شیر و سهم بازار

این مقام مسئول با بیان اینکه روند تولید شیر طی 10 سال از 30 هزارتن در سال 67 به 63 هزار تن در سال 77 رسیده ،گفت: این روند در حالی است که طی 4 سال اخیرتولید بیش از 50 درصد افزایش یافته است.محصول اصلی "زفکا" شیر خام است که در بازارهای داخلی و به شرکت های میهن، دامداران، پگاه گلپایگان و دومینو به فروش می رسد. با توجه به سهم 9 میلیون تنی تولید شیر در ایران، سهم کنونی تولید شیرخام فکا از تولید ایران با 64 هزار تن بالغ بر 0.7 درصد و از تولید شیر صنعتی اصفهان سهمی 15 درصدی دارا است.

اقلام سود و زیانی

جلیل نژاد درمورد اقلام مهم صورت سود و زیان در 9 ماهه سال جاری توضیح داد: فروش شرکت در سال 97 بالغ بر89 میلیارد تومان،قیمت تمام شده 63 میلیارد تومان،سود عملیاتی 20.5 میلیارد تومان، هزینه مالی 1.3 میلیارد تومان، سایر درآمدهای غیرعملیاتی 6.8 میلیارد تومان و سود خالص 26 میلیارد تومان  بوده است.

وی حاشیه سود عملیاتی را در سال جاری 27 درصد اعلام کرد و ادامه داد: حاشیه سود خالص هم 29 درصد،سود عملیاتی  هرسهم 685 ریال و حاشیه سود غیر عملیاتی 184 ریال  و سود پایه هر سهم 869  ریال است.فروش شیر خام در سال 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل (46 هزارتن)3 درصد افزایش و فروش گوساله نر (816 راس) در مقایسه با سال گذشته 41 افزایش داشته است.

مقایسه با رقبای بورسی

مدیرعامل شرکت کشت و دامداری فکا با مقایسه "زفکا با سایر رقبای بورسی گفت: تولید شیر روزانه در شرکت قیام 187 تن ،فکا 168تن،گلدشت 103 تن ،مگسال 94 تن و زاگرس 85 تن  بوده است. همچنین سود عملیاتی قیام 15.8 میلیارد تومان، فکا 20.5 میلیارد تومان، گلدشت 12 میلیارد تومان،مگسال 8.5 میلیارد تومان و زاگرس 6.1 میلیارد تومان بوده که فکا نسبت به سایر رقبا از عملکرد مطلوب تری برخوردار بوده در واقع با اینکه فکا رتبه دوم شیر را در این بین داشته اما سود آن نسبت به سایرین بیشتر است.

فرصت ها و نقاط قوت

جلیل نژاد درخصوص نقاط قوت شرکت گفت: ترکیب استثنایی گله با 10 هزار دام مولد که طبق آمار مرکز اصلاح نژاد 350 راس گوساله نر برتر ممتاز در ایران موجود است که به رغم سهم 0.7 درصدی بازار شیر تعداد 52 راس از تعداد مذکور معادل 15 درصد متعلق به شرکت است.دانش بنیان بودن صنعتی،استقرار آزمایشگاه مجهز تولید مواد ژنتیکی،تولید و انتقال 100 راس جنین آزمایشگاهی ،واقع شدن در منطقه مطلوب جغرافیایی استان،اعتبار و خوش نامی نزد ذی نفعان، ثبت گزارش های حسابرسی مطلوب و تعلق 17 درصدی سهام کارخانه شیر خشک کیمیای وحدت اسپادانا را می توان از نقاط قوت ذکر کرد.

وی درباره فرصت های شرکت نیز ادامه داد: دارا بودن ظرفیت خالی و مناسب صنایع لبنی،کاهش اثر تحریم بر صنعت،پایین بودن مصرف سرانه شیر نسبت به میانگین جهانی ،تفاوت قیمت محصولات در بازارهای داخلی و خارجی همانند شیر خشک 2.4 دلاری  و 15 تا 17 هزار تومان در ایران،امکان صادرات به کشورهای همسایه،استفاده از معافیت های مالیاتی، ارائه تسهیلات کم بهره و تخصیص ارزهای مبادلاتی برای واردات نهاده ها ازفرصت ها به حساب می آید.

برنامه های آتی

این مقام مسئول درباره برنامه های آتی گفت: افزایش تولید شیر تا سقف 200 تن در روز که امید می رود تا آذر سال آتی به انجام برسد،تولید و عرضه دام مولد مازاد به تعداد 1500 راس سالانه،واردات مستقیم مواد اولیه به میزان 10 هزار تن، کار کیفی و کمی تامین علوفه در استان های حاصلخیز و مستعد جهت دستیابی به قیمت مناسب تر برای تغذیه و افزایش عمر اقتصادی دام ها،توسعه منابع انسانی و بهبود شرایط نگهداری محیط زیست از برنامه های آتی در دستور کار است.

نرخ فروش شیر در سال 98

جلیل نژاد درخصوص نرخ فروش شیر در سال 98 گفت: سازمان حمایت نرخ قیمت شیر را 2000 تومان تعیین کرده که در محل گاوداری و بدون هزینه حمل و جوایز چربی و پروتئین در نظر گرفته شده است.اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد اصلاحیه ها و توجیه و تفسیر را به دنبال خواهد داشت اما با توجه به قیمت جهانی شیر خشک که در صورت اختصاص ارز نیمایی هم قابل رقابت با داخل نخواهد بود با طی روال عادی قطعا رشد قیمت شیر تصاعدی می شود.

تخصیص ارز 4200 تومانی برای تامین نهاده ها

وی درخصوص تخصیص ارز 4200 تومانی برای تامین نهاده های دامی وارداتی به بورس پرس گفت: فعلا تعلق می گیرد اما در آینده اگر قرا باشد اتفاقی بیفتد مشخص نیست و برای کل صنعت حادث می شود.

مدیرعامل شرکت فکا درباره صادرات شیر خشک  و اثر تحریم ها بر آن نیز گفت: اکنون صادرات این محصول به خاطر تعدیل بازار داخلی از طرف دولت ممنوع شده است. برند شیر خشک کم و پر چرب فکا میلک ثبت شده که طبق برون سپاری برای کارخانه هایی که کد IR دارند قابلیت صادرات وجود دارد. در صورت هموار بودن کانال های صادراتی و سیاست های دولتی همواره این ظرفیت وجود دارد.

جلیل نژاد از خریداری زمینی هم در شمال غرب کشور خبر داد و گفت: موافقت اصولی را اخذ و طراحی مقدماتی آن انجام شده که پروژه ای به ظرفیت 3 هزار راس دام و 40 درصد یک سرمایه گذاری مگا فارم دام شیری را تشکیل می دهد که آغاز عملیات و تجهیز این واحد از نیمه دوم اسفند سال جاری شروع خواهد شد.

انتهای پیام