لزوم ایجاد مشوق های قانونی برای عرضه بیشتر محصولات در بورس کالا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محمد صادق مفتح به میزان گفت: بازار کالا پیش از تاسیس بورس کالا در محاصره انواع و اقسام رفتارهای غیراقتصادی همچون سیاست سهمیه بندی و قیمت گذاری قرار داشت که این بورس به بسیاری از آن گرفتاری ها پایان داد.مضرات اقتصاد دولتی برای همه اثبات شده و در واقع بورس کالا با هدف ارتباط تنگاتنگ با بخش واقعی اقتصاد و ارائه چشم انداز و برنامه به تولید و صنایع با واقعی کردن قیمت ها راه اندازی شد که البته در این سال ها به عمده اهداف نیز رسیده است.

وی به بحران اخیر ارزی و بازگشت مقعطی قیمت گذاری به بازار کالا اشاره کرد و گفت: متاسفانه با وجود اینکه راه های دستوری و قیمت گذاری بارها در اقتصاد ایران و جهان پیموده شده و تحلیلگران و اقتصاددان از تبعات سنگین و بی نتیجه بودن این اقدامات گفته اند، اما بازهم با ایجاد یک تلاطم شاهد اتخاذ تصمیم های ضربتی و دستوری هستیم،این رویکرد ناشی از بی حوصلگی برخی مدیران است که گمان می کنند بهترین و سریع ترین راه، دستوری کردن بازار است.

این مقام سابق وزارت صنعت ادامه داد: قیمت گذاری محصولات در اقتصاد زمینه ایجاد فساد، تقاضای کاذب و قاچاق را فراهم می کند و امیدواریم که از این پس دیگر شاهد این اجرای این شیوه در اقتصاد ایران نباشیم.بورس کالا یک بستر برای تقابل عرضه و تقاضا است که به کشف واقعی ترین قیمت ها منجر می شود. در این بین باید توجه داشت تولید کنندگان و مصرف کنندگان باید همه به بورس بیایند تا شرایط برای کشف واقعی ترین قیمت مهیا شود که در اینجا نقش نظارتی دولت می تواند کارساز باشد.

مفتح گفت: باید با ایجاد مشوق های قانونی زمینه عرضه هرچه بیشتر محصولات در بورس کالا را فراهم کنیم تا صنایع بالادستی و پایین دستی بورس را تنها مسیر برای مبادلات انتخاب کنند. در این حالت است که شفافیت حداکثری نیز حاکم می شود و امکان نوسانات کاذب به دلیل دو نرخی نبودن قیمت ها به حداقل می رسد.

انتهای پیام