۴ فاز جدید پارس جنوبی آماده افتتاح شد/ سبقت ایران از قطر

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، بیژن زنگنه اعلام کرد: چهار فاز جدید 13، 22، 23 و 24 پارس جنوبی آماده بهره برداری رسمی شدند و در روزهای آینده توسط ریاست جمهوری به صورت رسمی افتتاح می شوند. به این ترتیب ایران از قطر در برداشت روزانه گاز در این میدان مشترک سبقت می گیرد.

وی عسلویه را بی‎نظیرترین سرمایه‎گذاری صنعتی خواند و افزود: استقرار صنایع گاز و پتروشیمی به صورت فشرده در پهنایی به وسعت ۸۰ کیلومتر دستاورد مسلم صنعت نفت ایران و حاصل تلاش کارکنان صنعت نفت، سازندگان، پیمانکاران و مشاوران طی دو دهه اخیر است.

این مقام مسئول در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن هم در جمع خبرنگاران گفت: در این سالها در بخش گاز و پتروشیمی کارهای درخشانی انجام دادیم و در دنیا بی نظیر بودیم و امیدواریم در آینده نیز این مسیر را ادامه دهیم.

زنگنه در مورد اقدام های وزارت نفت در برابر تحریم های ظالمانه آمریکا افزود: در جنگ طرح ها را نمی گویند تا دشمن بفهمد. تمام تلاش خود را می کنیم که با موفقیت دوران تحریم را سپری کنیم.

وی با بیان اینکه تحریم مسائل و مشکلاتی برای مردم و مسئولان به وجود می آورد اعلام کرد: تمام تلاش  این است که مشکلات را کم کنیم و با توکل به خدا موفق باشیم.

براساس این گزارش، طرح توسعه فازهای 13، 22 تا 24 پارس جنوبی از ظرفیت تولید روزانه 113 میلیون مترمکعب گاز غنی، 100 میلیون مترمکعب گاز متان، 150 هزار بشکه میعانات گازی، 800 تن گوگرد گرانول، سالانه 2 میلیون و 100 هزار تن گازمایع و دو میلیون تن اتان به عنوان خوراک اصلی صنایع پتروشیمی برخوردار است.

تولید و برداشت گاز پارس جنوبی از سال 80 با ظرفیت روزانه دو میلیون مترمکعب در روز آغاز شده و هم اکنون این ظرفیت با افزایش چندین برابری به مرز 700 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.

در کنار افزایش ظرفیت تولید گاز و حتی سبقت از قطر در پارس جنوبی و توانمندی سازندگان، پیمانکاران و مشاوران ایرانی، مهمترین دستاورد توسعه این میدان مشترک در این چهل سال را می توان در ثبت رکوردهای جدید ساخت، نصب و راه اندازی فازهای جدید این میدان گازی اعلام کرد.

به عبارت دیگر این مهم بدون حضور حتی یک مهندس خارجی، در طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی در حوزه ساخت و راه‌اندازی سکوهای دریایی، احداث خطوط لوله زیر دریایی و حفاری چاه ها رکوردهای جدیدی در تاریخ صنعت نفت ایران به ثبت رسیده است.

رضا مویدی مسئول برنامه‌ریزی و کنترل پروژه طرح فاز 13 پارس جنوبی با بیان اینکه شتاب‌بخشی به توسعه فاز 13 پارس جنوبی در طول 20 ماه گذشته تاکنون به طور محسوسی افزایش یافته گفت: از ابتدای سال 96 تاکنون فاز 13 با پیشرفت 11.4 درصدی در کل طرح، پیشرفت 13 درصدی در بخش ساخت و راه‌اندازی سکوها، پیشرفت 31 درصدی در بخش احداث خطوط لوله اصلی و فرعی و پیشرفت 11.5 درصدی در بخش حفاری رکورددار بوده است.

انتهای پیام