آخرین وضعیت SPV از زبان سخنگوی دولت انگلیس و امید به نتایج مثبت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سخنگوی دولت انگلیس که خواست نام وی فاش نشود به ایرنا گفت: برجام برای انگلیس حائز اهمیت و تمام انرژی را برای حفظ این توافق به کار بسته است.برداشتن چنین گامی از سوی آلمان، فرانسه و انگلیس اقدامی بی‌سابقه است.اروپا تاکنون شرکتی را با ماهیت فعالیت‌هایی که قرار است در اینستکس انجام شود ثبت نکرده است.

وی افزود: ابعاد و عمق تعهد انگلیس برای اجرای این سازوکار را می‌توان در حضور معاون وزیر خارجه انگلیس به‌عنوان عضو این شرکت مورد توجه قرار داد. گلایه‌مندی ایران درباره تأخیر اجرای این ساز و کار درک می‌شود اما این تأخیر انعکاس‌دهنده واقعیت پیچیدگی‌هایی است که درگیر آن هستیم. هرگز تجربه چنین کاری را نداشتیم و ابعاد چالش‌ها گسترده است. نوع اظهاراتی که ازطرف آمریکا مطرح می شود بیشتر از این جنس است که آنها درک کرده اند به‌عنوان طرف‌های اروپایی برجام باید به تعهدات دراین توافق پایبند باشیم.

این مقام انگلیسی درباره آنچه شروط عملیاتی شدن اینستکس توسط اروپا خوانده می‌شود،گفت: اروپا شرطی نگذاشته و تمایل داریم ایران متوجه باشد پذیرفتن مقررات مبارزه با پولشویی چه تأثیر مثبتی بر روابط اقتصادی با سایر بازیگران بین‌المللی خواهد گذاشت. این استانداردی است که شرکت‌های تجاری و بانک‌ها در تعامل با ایران انتظار خواهند داشت.

وی ادامه داد: طرف‌های اروپایی تلاش می‌کنند هرچه سریع‌تر این سازوکار را عملیاتی کنند اما هنوز اقدامات زیادی باقی‌مانده که امیدواریم از طریق همکاری با ایران درباره شرکت همتا، بتوانیم مجموعه کارها را پیش ببریم.در این مقطع روی اجرای فاز اول متمرکز هستیم و اینکه بتوانیم این سازوکار را درباره اقلام موردنیاز ایران عملیاتی کنیم. چشم اندازه دسترسی به درآمدهای نفتی‌ به آینده مربوط خواهد بود.

وی گفت: از طرف شرکت‌های زیادی تماس داشتیم که برای استفاده از اینستکس اظهار علاقه کردند. از قول همکاران آلمانی و فرانسوی‌ اعلام می کنم آن‌ها هم علاقه‌مندی‌های گسترده‌ای را از سوی شرکت‌های تجاری در پاریس و برلین دریافت کرده‌اند.این مساله نشان از درک واقعیت بازار عظیم دست‌ نخورده‌ ایران از خریداران بالقوه دارد. 80 میلیون جمعیت ایران رقمی قابل‌توجه است که فعالان اقتصادی غرب تمایل دارند بتوانند با این بازار تجارت کنند.

انتهای پیام