عرضه میعانات گازی در بورس انرژی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی حسینی از آغاز عرضه نخستین محموله میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی از  فردا خبر داد و گفت: این محموله شامل یک میلیون بشکه میعانات گازی صادراتی پارس جنوبی است که برای سهولت خریداران حداقل حجم خرید به محموله‌های 35 هزار بشکه‌ای توزیع شده است.

وی مکان تحویل این محوله را روی عرشه کشتی در عسلویه عنوان کرد و افزود: قیمت دلاری هر بشکه از میعانات گازی مذکور 61.19 دلار آمریکا تعیین شده و انتظار می‌رود با توجه به تلاش‌های صورت گرفته از سوی وزارت نفت و بورس انرژی، عرضه میعانات گازی به‌طور مستمر در این بازار ادامه یابد.

این مقام مسئول امکان تسویه معاملات میعانات گازی به‌طور شرایطی را از مزیت‌های این عرضه عنوان کرد و ادامه داد: شیوه تسویه معامله به صورت شرایطی بوده که بابت 20 درصد ارزش معامله به صورت ریالی و بابت 80  درصد ارزش معامله به صورت ارزی است که تسویه بخش ریالی به‌طور نقدی و بخش ارزی به نحو اعتباری است. همچنین خریداران می‌توانند 80 درصد بخش ارزی ارزش معامله را با ریال و به صورت اعتباری نیز تسویه کنند.

به گفته حسینی واریز 6 درصد پیش پرداخت از سوی متقاضیان تا دوساعت قبل از شروع عرضه به حساب اعلام شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه الزامی است.

وی افزود: در عرضه میعانات گازی تلاش شده مشابه شرایط عرضه نفت خام، انعطاف و تسهیلات بیشتری برای شرایط تسویه معامله فراهم شود اما در عین حال ضمن دریافت و بازخورد نظرات معامله‌گران برای بررسی بیشتر به مراجع تصمیم‌گیر ارسال می‌شود.

حسینی با بیان اینکه برای ارزیابی میزان موفقیت بورس انرژی در زمینه عرضه نفت خام و یا میعانات گازی باید تأمل بیشتری داشت، گفت: بدون تردید گروه‌های مختلفی برای خرید محموله‌های قابل عرضه در بورس انرژی آمادگی نشان می‌دهند اما فارغ از عرضه محموله‌های نفتی در بورس، مسائل مختلفی از جمله شرایط معاملات کالا در منطقه خاورمیانه و یا سطح بین المللی، واریز پیش پرداخت و نقل و انتقالات مالی از سوی خریدار مورد توجه قرار می‌گیرد که باید برای آن‌ها استراتژی داشته باشد.

وی ادامه داد: بنا بر آنچه از سوی مسئولان شرکت ملی نفت ایران عنوان شده عرضه نفت خام سبک ایران هر 2 هفته یکبار در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام