آخرین توضیحات مدیرعامل کشت و دامداری فکا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جمشید جلیل نژاد مدیرعامل شرکت کشت و دامداری فکا با اعلام وضعیت مطلوب صورتهای مالی گفت : سرمایه شرکت ۳۰ میلیارد تومان بوده و با فروش ۸۹ میلیارد تومانی در نه ماهه توانست ۴۲ درصد افزایش فروش نسبت به نه ماهه سال ۹۶ داشته باشد و ۸۶۹ ریال سود به ازای هر سهم بدست آورد. حاشیه سود عملیاتی هم ۲۱ درصد است .

وی با اشاره به نقاط قوت این صنعت و شرکت ادامه داد: کم تاثیر بودن تحریم بر این صنعت ، ظرفیت خالی و مناسب در کارخانه های لبنی ، پایین بودن سرانه مصرف نسبت به میانگین جهانی و کشورهای پیشرفته ، تفاوت قیمت داخلی و خارجی و امکان صادرات به کشورهای همسایه از نقاط قوت این صنعت است .

این مقام مسئول در مورد نقاط ضعف هم توضیح داد : ناهماهنگی ساختاری بین دستگاه ها و وزارتخانه های مربوطه ، نزدیک به سکونتگاه های شهری و معضلات زیست محیطی ، بازار رقابتی عرضه و تولید شیر ، بازار انحصاری در بخش خرید ، ضعیف بودن قدرت خرید مردم ، فساد پذیری محصول و متغیر بودن سیاست گذاری ها از نقاط ضعف صنعت است .

قیمت محصولات و تاثیرگذاری مالی

جلیل نژاد در مورد تاثیر گذاری افزایش قیمت گوشت بر سود شرکت گفت :۹۱ درصد افزایش سودنسبت به سال قبل داشتیم و در سال جاری ۹۰ درصد افزایش سودعملیاتی از فروش شیر بود که ۷۵ درصد از افزایش نرخ و ۱۵ درصد از افزایش تولید شیر تشکیل شده و فقط ۱۰ درصد از افزایش قیمت گوساله بوده است .

وی در مورد قیمت شیر هم توضیح داد : نرخ قیمت شیر۲۰۰۰ تومان درب کارخانه است و جوایز چربی و پروتئین و هزینه حمل به این قیمت اضافه می شود. سود عملیاتی از یک کیلو شیر هم ۴۴۳ تومان است که در مقایسه با شرکتهای هم گروه سود زیادی است. تولید سالیانه شیر در شرکت ۶۴ هزار تن است و با توجه به سهم 9 میلیون تنی تولید شیر در ایران، سهم کنونی تولید شیرخام فکا از تولید بالغ بر ۰.۷ درصد و در استان ۱۵ درصد است.

برنامه های آتی

جلیل نژاد در مورد برنامه های آتی "زفکا" هم گفت : رسیدن به سقف تولید ۲۰۰ تن در روز ، تولید و عرضه دام به بازار به مقدار ۱۵۰۰ راس سالیانه ، واردات مستقیم مواد اولیه در حوزه غلات به میزان ۱۰ هزار تن و حداکثر نمودن ظرفیت تولید نتاج ماده از برنامه های آینده شرکت است .

چند نکته در مورد صنعت

-سرانه عرضه شیر طی ۹ سال گذشته ۱۶ درصد افزایش یافته و به ۱۱۱ کیلوگرم بر هر تن رسیده است .

- ۵ قلم اصلی مواد اولیه ذرت ، سویا ، جو ، یونجه و علوفه ذرت است که سه قلم اول وارداتی و با ارز دولتی وارد می شود. این ۵ قلم ۸۹ درصد بهای تمام شده را تشکیل می دهند

- صنعت دامپروری در کل دنیا صنعتی کم بازده بوده و به دلیل پیشگیری ها و کاهش هزینه های درمان کشورها برای ترغیب مردم به مصرف لبنیات به این صنعت یارانه پرداخت می کنند .

- کل تولید شیر دنیا در ۲۰۱۳ حدود ۷۵۳ میلیون تن بود که هند با ۱۶ درصد و آمریکا با ۱۲ درصد تولید در رده های اول و دوم قرار داشتند.

- ایران در رده ۲۳ تولید در جهان و در منطقه بعد از پاکستان و ترکیه در مقام سوم قرار دارد .

- آلمان با صادرات ۱.۸ میلیارد دلار و ۱۸.۳ درصد کل از صادرات جهانی در مقام اول جهانی صادرات قرار دارد .فرانسه ، بلژیک و اتریش در رده های بعدی صادرات جهانی قرار دارند .

- سرانه مصرف شیر در ایران ۶۶ کیلوگرم است که نسبت به اروپا ۳۰۰ کیلوگرم و آمریکا ۲۵۳ کیلوگرم عدد پایینی است .

- ۹۶ درصد شیر تولیدی جهان از گاو و گاومیش است . البته بیشتر شیر تولیدی گاومیش از هند است.

- قیمت شیر در دنیا از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ روند نزولی داشت. به طوریکه قیمت جهانی از ۱۳۸۲ تومان در سال ۲۰۱۳ به ۱۰۳۸ تومان در سال ۲۰۱۶ کاهش یافت . با این قیمت ۲۰ درصد دامداری ها قادر به تولید بودند که البته حمایت های داخلی و تفاوت قیمت ها هزینه را پوشش می دهد .

انتهای پیام