مزایای آزادسازی سهام عدالت به صورت صندوق‌های قابل معامله در بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، داود خانی گفت: در اصل 44 برای واگذاری سهام عدالت قوانینی مصوب و بر اساس آن مشخص شده چه فرآیندهایی باید برای تخصیص سهام به مشمولان انجام شود. درحالی پایان سال 96 لایحه سامان‌دهی سهام عدالت برای تصویب به مجلس ارسال شده که برای آزادسازی سهام عدالت احکام قانونی کفایت لازم را ندارند.

وی افزود: به موجب این لایحه باید آزادسازی سهام عدالت صورت گیرد که البته این لایحه هنوز در مجلس تصویب نشده تا برای اجرا تبدیل به قانون شود.

این مقام مسئول ادامه داد: تعداد مشمولان سهام عدالت حدود 50 میلیون نفر است که اگر یکجا اقدام به فروش سهام کنند هم در بازار سرمایه اختلال ایجاد می‌کند و هم این که بخش زیادی از این سهام تقاضا ندارد و ممکن است موجب ضرر مشمولان شود. از سوی دیگر مشمولان، مالک مستقیم شرکت‌های واگذار شده به سبد سهام عدالت نیستند و اولین حکمی که در لایحه ساماندهی سهام عدالت اشاره شده این است که مشمولان سهام عدالت چگونه بتوانند حقوق را واگذار کنند.

خانی در خصوص مزایای آزادسازی سهام عدالت در قالب صندوق‌های قابل معامله در بورس افزود: بر اساس این ساز و کار، مشمولان از حقوق برخوردار می‌شوند ولی تعریفی وجود ندارد که مشمولان چه شرکتی را دارند. دوم این که مشمولان سهام عدالت وقتی یکجا درخواست فروش سهام را داشته باشند از مجموعه درخواست‌های آنها بلوکی تهیه می‌شود که ارزش آن بیش از ارزش سهام خرد است و این موضوع موجب رسیدن سود بیشتری به مشمولان می‌شود.

وی ادامه داد: سود شرکت‌های سهام عدالت مبلغ مشخصی دارد که ناشی از عملکرد شرکت‌های سرمایه‌پذیر است. بر این اساس اگر مشمولان، سهام را نگه دارند طی سالهای آینده سود بیشتری دریافت خواهند کرد. به عنوان مثال مشمولان برای یک میلیون تومان سهام بابت عملکرد سال مالی 95 شرکت‌های سرمایه‌پذیر مبلغ 150 هزار تومان دریافت کرده‌اند که این سود برای سال مالی 96 مبلغ 175 هزار تومان بوده است. بنابراین طبیعی است که هر چه زمان می‌گذرد طبیعتا این عدد بزرگتر می‌شود.

انتهای پیام