دلایل کاهش جذابیت های بازار سهام و پیش بینی ۱۳ صنعت در هفته جاری

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درباره صنایع بزرگ و شرایط کلی این هفته بازار که از امروز با شاخص 157 هزار و 310 واحدی شروع می شود، کارگزاری آبان اعلام کرد بازار در هفته گذشته نیز در امتداد مسیر کم حجمی و اصلاح فرسایشی حرکت کرد و با توجه به وضعیت نقدینگی، انگیزه های بزرگی برای قانع کردن سرمایه گذاران به سرمایه گذاری با حجم های قبلی در بازار نیاز است.

سیاست های انقباضی با هدف کاهش گردش پول و تبعا نوسانات کم دامنه در بازار ارز خصوصا در نرخ ارز مبادلاتی، نوسانات بی سمت و سو در بازارهای جهانی، چشم انداز اقتصادی مبهم سال آینده متاثر از رکود احتمالی در بازارهای جهانی و البته مشکلات مربوط به فروش محصولات صادراتی و نقل و انتقال پول، جذابیت قبلی بازار را کمرنگ کرده و در این شرایط، نمادهای کوچکتر سوار بر اخبار و شایعات، ویترین بازار سهام را پر کرده اند.

سیاست های کاهش ریسک در بدنه بازار سرمایه نیز تا حدود زیادی نقدینگی پویا و البته ماجراجوی بازار را سرکوب کرده و همین موضوع می تواند قدرت حرکت مثبت را تضعیف کند.

اما بخش روشن تحولات ، بهبود نسبی قیمت نفت و نزدیک شدن ابرقدرت های اقتصادی به آتش بس تجاری است که توانسته شب سبزی را برای بازارهای جهانی رقم بزند. به نظر می رسد بازار بی توجه به متغیرهای بنیادی، بالاخره مجبور به واکنش به این تحولات خواهد شد.

اما در بازار، گروه فرآورده های نفتی و خصوصا پالایشگاه ها با توجه به اثرپذیری کمتر از تبعات تحریم و بهبود وضعیت اسپرد محصولات در بازارهای جهانی و البته سطوح جذاب قیمتی فعلی ، می توانند از گزینه های مناسب سرمایه گذاری باشند.

در گروه فلزات اساسی، رشد قیمت جهانی فلزات و همچنین محصولات فولادی می تواند پویایی بیشتری را به دنبال داشته باشد. در محصولات شیمیایی نیز همچنان تک نمادهای کوچکتر مستعد حرکت خواهند بود و نمادهای بزرگتر چشم به تحولات جهانی و البته گزارش های عملکرد ماهیانه خواهند داشت.

رشد قابل توجه قیمت های جهانی می تواند به مرور باعث رشد قیمت های داخلی نمادهای گروه معدنی شود و این مورد در کنار ثبت آمار مناسب فروش در نمادهای بزرگ، می تواند رشد آرام نمادهای متاثر را در پی داشته باشد.

نوسانات نماد گروه بانکی همچنان ادامه دارد و انتشار اخبار رسمی افزایش سرمایه ها پایان خوشی برای گروه نداشته و نوسانات این گروه تا حدود زیادی بر کلیت بازار نیز تاثیر گذاشته است. ورود به نمادهای زیانده گروه که رشدی بی توقف را تجربه کرده بودند افزایش یافته بود و رفته رفته با اصلاح قیمت ها جذابیت نمادها برای نوسان گیران افزایش خواهد یافت.  

در سهام خودرویی نیز به نظر می رسد صرف لمس سطوح حمایتی می تواند فشار فروش را کاهش دهد و این گروه نیز با اصلاحات قیمتی صورت گرفته کم کم مقصد جذابی به منظور نقدینگی کوتاه مدتی باشد. هرچند همانند گذشته متغیرهای بنیادی از این گروه پشتیبانی نمی کند.

در دیگر گروه ها احتمالا همچنان رونق صنایع کوچکی مانند سیمانی، انبوه سازها، محصولات کانه غیر فلزی، محصولات فلزی، زراعت و خدمات وابسته، تک نماد محصولات غذایی و دارویی ادامه داشته باشد و جذابیت اخبار  و شایعات به دلیل کمبود نقدینگی در پایان سال  بتواند تک نمادهای متاثر را در کانون توجه قرار دهد.

انتهای پیام