دلیل افزایش دلار و شرایط چند صنعت + پیش بینی امروز و اقبال تک سهم ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد جواهری مدیر واحد تحلیل شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) درباره شرایط دیروز بازار و پیش بینی امروز اعلام کرد طبق پیش بینی ،دیروز حجم و ارزش معاملات افزایش محسوسی داشت و مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از 1000 میلیارد تومان رسید و شاخص با 682 واحد رشد به 157387 واحد رسید.

 

پراقبال ترین گروه فلزاتی ها به خصوص فولادی ها بودند. افزایش نرخ دلار و رشد تقاضای بورس کالا از مهمترین دلایل این رویداد بودند. در این میان " فخوز" که در یک ماه گذشته به طور میانگین حجم معاملاتی 1.5 میلیون سهمی داشت شاهد معامله 10 میلیونی شد. "فملی" نیز با حجم معاملات ماهانه 24 میلیون ، با داد و ستد 90 میلیون سهم روبرو شد.

بانکی ها نیز که در چند روز اخیر با اقبال خوبی مواجه شده و دیروز در محدوده منفی قیمتی معاملات نه چندان جذابی را پشت سر گذاشتند.  بحث تسعیر ارز، همچنان اصلی ترین محرک این گروه در این روزها است.

در بازارهای جهانی، ایندکس دلار در آستانه 97 واحدی شدن بوده و نفت برنت نیز حوالی 66 دلار در نوسان است. در حوزه فلزات، روی 2643 و مس 6251 دلار معامله شد.

نرخ ارز در بازار آزاد چند روزی است که از مرز 13 هزار تومان گذشته و اگر چه عده ای نقش نزدیکی به ایام پایانی سال و افزایش تقاضای ارز مسافرتی را در رشد نرخ ارز تاثیر گذار می دانند اما به نظر می رسد عوامل سیاسی بیشتر دخیل باشند تا عوامل اقتصادی!

برای بازار امروز به نظر می رسد همچون اواخر دیروز، افزایش محسوس عرضه را شاهد باشیم و احتمالا هیچ گروه خاصی لیدر نخواهد کرد. فلزاتی ها نیز احتمالا متعادل خواهند شد. هر چند حرکت امروز دلار نیز می تواند جهت گیری بازار را تا حدودی دستخوش تغییر کند. در مجموع به احتمال فراوان معاملات متعادلی را در کلیت بازار رخ دهد و تک سهم ها همچنان بازیگران و  بازی خاص خود را خواهند داشت!

تعطیلات آخراین هفته هم اهمیت بسزایی دارد. چرا که جلسه تمدید یا عدم تمدید مهلت پیوستن ایران به FATF برگزار خواهد شد.

از این نکته مهم هم نباید غافل شد که جذابیت بازار پول در یک سال اخیر به شدت کاهش یافته و با آزاد شدن هر چه بیشتر سپرده های یکساله، حجم نقدینگی سرگردان در حال افزایش است. نقدینگی ای که به دنبال فرصتی جذاب برای کسب سود است و بازار سرمایه قطعا یکی از اهداف جذب نقدینگی در ماه های آتی خواهد بود.

انتهای پیام