واکنش وزارت خارجه به علاقه ترامپ برای مذاکره با ایران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهرام قاسمی به روزنامه چینی گلوبال تایمز گفت: ایران بر اساس اصل استقلال و منافع ملی تصمیم‌‌گیری می‌کند و سیاست‌های تهران متکی به نظر قدرت‌های جهانی نیست.

وی درباره تنش‌های جاری در روابط تهران و واشنگتن افزود: آغاز این مشکلات از سوی ایران نبوده و ریشه آنها حاصل تحریم های ناعادلانه ای است که آمریکا بر خلاف موازین بین المللی و پس از خروج برجام و نقض قطعنامه 2231 بر ایران تحمیل کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: آمریکا اگر اکنون یک گام جلوتر بیاید، به زودی گام دوم را برخواهد داشت. روند تحولات جهانی حاکی از اشتهای سیری‌ناپذیر آمریکا است در نتیجه نمی‌توان تسلیم خواسته‌های واشنگتن شد.

قاسمی با یادآوری اینکه جهان از یکجانبه‌گرایی آمریکا خسته شده اعلام کرد: همین واقعیت که چین، روسیه و اروپا دست‌کم در مواضع سیاسی ،مقابل آمریکا می‌ایستند یک گام به جلو و نشان ‌دهنده تغییر شرایط جهان نسبت به گذشته است.

وی درباره دلیل مقاومت ایران در برابر سیاست‌های واشنگتن گفت: نخست باید از استقلال و تمامیت مرزی ایران دفاع کنیم. همچنین سابقه‌ای که ایران از سیاست‌های واشنگتن دارد، تصمیم‌های نادرست واشنگتن در کل منطقه خاورمیانه و از جمله در افغانستان، سوریه، عراق، یمن و حمایت از تل‌آویو و کمک به افراط‌گرایی در منطقه کمک به مسلح شدن برخی کشورهای منطقه و مجموعه سیاست‌هایی که به ایجاد پدیده‌هایی مانند طالبان، القاعده و داعش منجر شده  سبب می‌شود مقاومت در برابر سیاست‌های آمریکا توجیه‌پذیر باشد.

قاسمی در ارتباط با تاثیر تحریم‌های آمریکا توضیح داد: مردم در گذشته هم این شرایط را تجربه کرده‌اند و به‌شدت به استقلال حساس هستند.  می‌توانیم از این بحران عبور و تحریم‌ها را رد کنیم. همچنین مواضع کشورها را در این مقاطع رصد و در آینده درباره آنها قضاوت خواهیم کرد. شرایط تحریم پایدار نخواهد بود و نهایتا ایران این توان را دارد که به آمریکا تفهیم کند که با تصحیح رفتار ایران را به عنوان کشوری مستقل بپذیرد.

انتهای پیام