احتمال تمدید معافیت مالیاتی افزایش سرمایه شرکتهای بورسی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، شاپور محمدی در دوازدهمین همایش سیاست های مالی و مالیاتی با بیان اینکه براساس تاکیدات رهبری و مراجع تقلید پرداخت مالیات یک امر قانونی است،گفت: در قوانین و سیاست های مختلف وارداتی در پرداخت مالیات برای اصلاح نظام اقتصادی تاکید شده است.

وی با بیان اینکه مالیات مهمترین ابزار تنظیم اقتصاد است،افزود: در بسیاری از کشورها اظهار مادی یک پایه مهم اخذ مالیات است براین اساس افرادی که اظهار صحیح مالیاتی نمی‌کنند از حقوق اجتماعی محروم می‌شوند.متاسفانه در ایران برای پذیرش شرکت در بورس یک اطلاعات برای پرداخت مالیات یک اطلاعات دیگر و برای مسائل بانکی و دریافت تسهیلات نوع دیگر از اطلاعات ارائه می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر 600 شرکت سالی 4 مرتبه صورت های مالی را ارائه می‌کنند که دو بار آن حسابرسی می‌شود. این شفافیت ایجاد شده در بورس به وصول بهتر مالیات کمک می‌کند.سال جاری مالیات نقل و انتقال سهام از 0.5 به0.1 درصد کاهش پیدا کرده و باعث افزایش حجم معاملات در بورس از 250 به 410 هزار میلیارد شده است.

محمدی گفت: برای برخی مودیان مالیاتی شبهه عدم وجود عدالت مالیاتی ایجاد شده که این موضوع ناشی از برخی فرآیندهای غیرشفاف است لازم است سازمان مالیاتی، شرکت هایی که شفاف عمل می‌کنند را تشویق کنند.ممکن است در سال آینده معافیت مالیاتی افزایش سرمایه شرکت های بورسی تمدید شود.

وی با بیان اینکه امروز مشکلات اقتصادی مشخص و راهکارهای آن نیز معین است،گفت: در این زمینه باید از ساز و کار های طراحی برای حل مشکلات و تصویب قوانین کارآمد استفاده کرد.سیاست های مالیاتی باید به گونه‌ای تنظیم شود که برای خلق ارزش تشویق و برای پایمال کردن ارزش های اقتصادی تنبیه مالیاتی لحاظ شود.

انتهای پیام