اهمیت شرکت‌های کالامحور در رشد 70 درصدی بورس/ رویکردهای جدید رگلاتور صنایع

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، خداداد غریب‌پور گفت: نخستین ماموریت این سازمان صیانت از نیروی انسانی و آماده‌سازی شرایط رشد و ارتقای آن است که ایجاد شرایط تعاملی ، روشی مطلوب برای تحقق اهداف بوده و با انجام کار گروهی و تعامل می‌توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد.

وی  با بیان اینکه عمده رشد 70 درصدی سال جاری بازار سرمایه مربوط به شرکت‌های کالامحور است، ادامه داد: با این رویکرد توانسته‌ایم در بخش تامین مالی، خصوصی‌سازی و . . . بخشی از موانع را برطرف‌سازیم. باتوجه به موانع خارجی و مشکلات ناشی از تحریم، تعامل بیشتری باید بین بخش‌ها و ستاد سازمان ایجاد شود تا راهکارهای لازم ارائه شود. کمیته‌هایی در این زمینه تشکیل شده و در حال فعالیت است.

این مقام مسئول با اشاره به شرایط مناسب تولید و تجارت ، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون افزون بر 2.2 میلیارد دلار طرح به بهره‌برداری رسیده و در سال جدید نیز برنامه افتتاح 3 میلیارد دلار پروژه پیش‌رو قرار دارد. بخش تولید با رشد 2 رقمی مواجه شده که نمونه آن افزایش 32 درصدی تولید گندله و 21 درصدی تولید کنسانتره سنگ‌آهن است. همچنین بیش از 7 میلیارد دلار از تولیدات بخش معدن و صنایع معدنی صادر شده است.

غریب‌پور افزود: اشتغال 700 هزار نفری بخش معدن و صنایع معدنی نشان از اهمیت این حوزه در اقتصاد دارد. انجام بیش از 270 هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی به معنای رشد 270 درصدی عملکرد در اکتشاف معادن بوده است. حوزه اکتشاف نیز با مشارکت بخش‌ خصوصی و در قالب کنسرسیوم‌ها اجرایی شده است و ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در بخش بومی‌سازی 100 نوع نیاز مشخص شده که از این مقدار 27 طرح تحقیقاتی به فراخوان گذاشته می‌شود. در سال جاری 12 میلیارد تومان در بخش آموزش نیروی انسانی هزینه شده در حالی که در این حوزه از سال 94 به این سو بیش از 50 میلیارد تومان هزینه شده است.

غریب‌پور گفت: آموزش باید بیش از پیش کیفی شود. نیاز بخش زیرساخت تا سال 1404 به 11 میلیارد یورو می‌رسد که تامین آن نیازمند تنوع‌بخشی در روش‌های تامین مالی است. تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام نیاز به بازبینی فرآیندها، تعریف دوباره نظام کنترل پروژه درون و برون سازمانی دارد. به زودی سیستم جدیدی در این بخش پیاده‌سازی می‌شود.

انتهای پیام