معرفی سهامداران 5 بانک‌ و موسسه نظامی آماده ادغام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، چرخ ادغام بانک های وابسته به نیروهای مسلح در حالی به راه افتاده که در دهه 80 اغلب این بانک ها در قالب موسسات مالی و صندوق های قرض الحسنه فعالیت می کردند و کسی تصور نمی کرد روزی عمر آنها با الحاق به یک بانک دولتی به سر آید.

یکی از مسائلی که فرآیند ادغام بانک های نظامی را پیچیده‌تر می‌کند، ترکیب سهام‌داران این بانک‌ها است. طبق اطلاعاتی منتشره در کدال، عمده سهام بانک انصار در اختیار شرکت ارتباطات سیار ایران، سرمایه گذاری یمین، موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر و صندوق بازنشستگی صدا  و سیما است.

در بانک مهر اقتصاد، سهام اصلی در اختیار موسسه بنیاد تعاون بسیج، موسسه خدمات علمی آموزشی رزمندگان اسلام، شرکت حمل و نقل بین‌المللی جوان سیر ایثار، موسسه تامین اقلام مصرفی بسیجیان و موسسه تامین درمان بسیجیان است.

همچنین در بانک حکمت، سهام اصلی بین صندوق بازارگردانی حکمت ایرانیان یکم، بنیاد تعاون ارتش، هواپیمایی کاسپین، موسسه مسکن سازان بنیاد تعاون ارتش و موسسه صندوق بیمه بنیاد تعاون ارتش توزیع شده است.

در بانک قوامین نیز شرکت ناجی پاس، شرکت چاپ و انتشارات راه فردا، بنیاد تعاون ناجا، شرکت مهندسی عمران و تولیدی نیرو، موسسه ناجی امین، شرکت تامین سرمایه امین یا شرکت تامین سرمایه تمدن سهامداران عمده را تشکیل می‌دهند.

موسسه کوثر نیز سهام‌دارانی چون صندوق بیمه عمر پرسنل سپاه، نیروی انتظامی، ارتش، موسسه بنیاد تعاون وزارت دفاع، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح و بیمه کوثر دارد.

پرسش این است که با فرآیند ادغام این بانک‌ها و موسسه‌های وابسته به نیروهای مسلح، تکلیف سهام‌داران اصلی و خرد آنها که همگی در بازار سرمایه حضور دارند، چه می‌شود؟

شاپور محمدی رئیس سازمان بورس در این باره گفت: با توجه به اینکه نماد معاملاتی این بانک‌ها متوقف است برای ادغام سهام این بانک‌ها در بانک سپه با مصوبه شورای عالی بورس، سهام این گروه در خارج از ساعت معاملات انتقال می‌یابد.

انتهای پیام