اوراق صکوک مرابحه سایپا منتشر شد/ صدور موافقت اصولی دو تامین مالی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،ق بل از ظهر امروز نشستی درخصوص عرضه اوراق صکوک مرابحه سایپا با نمادهای "صایپا۰۱۲" ،"صایپا۱۱۲"و "صایپا۴۱۲" پس از درج در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی بورس تهران باحضور روح‌الله حسینی مقدم معاون ناشران بورس تهران،اسماعیل درگاهی مدیرپذیرش بورس تهران، مجتبی تقی‌زاده نایب رئیس هیات مدیره تامین سرمایه لوتوس پارسیان،بابک باقری معاون خدمات مالی تامین سرمایه تمدن و اصحاب رسانه برگزار شد.

حسینی مقدم درخصوص ابزارهای تامین مالی گفت: تقاضا برای ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه وجود دارد ولی این ابزار باید به همه معرفی شود و شرکت ها نیز با این ابزارها و نحوه های تامین مالی آشنا شوند.به رغم تقاضای موجود، ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه انگشت شمار است و شرکت های پذیرفته شده در بورس که باید از این طریق تامین مالی کنند کمتر از این طریق اقدام می کنند.

وی با اشاره به آمارهای به دست آمده،افزود: مقدار اوراقی که سال گذشته منتشر شد از سال جاری بیشتر بوده، ازاین‌رو انتظار می رفت این رقم بیشتر باشد.با توجه به اینکه موافقت اصولی برای تامین مالی دو شرکت دیگر از طریق اوراق صادر شده به زودی شاهد تامین مالی های دیگر از طریق بازار سرمایه هستیم.

این مقام مسئول درخصوص عرضه اوراق صکوک مرابحه سایپا گفت: دوره پذیره نویسی این اوراق تا چهارشنبه هفته جاری به مدت سه روز با نرخ سود ۱۶ درصد است. ارزش اوراق ۷۰۰ میلیارد تومان بود که در مجموع ارزش این نوع اوراق در بورس به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید که ۱۲ هزار میلیارد تومان از آن در حال معامله است.

حسینی مقدم با اشاره به لزوم فرهنگ سازی تامین مالی از طریق بازار سرمایه گفت: در حال حاضر شرکت هایی در بورس هستند که ۴۰ سال از عرضه آن ها می گذرد اما شناخت کافی از روش های تامین مالی از طریق بازار سرمایه ندارند.

تقی‌زاده ضمن ابراز خرسندی از اقبال خوب سرمایه‌گذاران به اوراق صکوک سایپا گفت: شرکت‌های تامین سرمایه توانسته‌اند با تامین مالی شرکت‌های بزرگ و کوچک، راه را برای پیشرفت تسهیل کنند.از سوی دیگر تنوع ابزارهای مالی فضایی را به وجود آورده که شرکت‌ها می‌توانند براساس ظرفیت های خود از این بازار تامین مالی کرده و نیازها را تامین کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه بازار سرمایه نیز همواره به این اوراق روی خوش نشان داده و تا کنون عرضه ناموفقی وجود نداشته است.تاکنون تامین سرمایه لوتوس پارسیان ۳.۶ هزار میلیارد تومان تامین مالی انجام داده که بخش عمده‌ای از آنها تامین مالی شرکتی بوده است. از این رو می توان گفت همواره به دنبال کمک به چرخیدن بخش‌های مولد اقتصادی هستیم.

همچنین باقری نیز در این نشست گفت: شرکت های بزرگ تامین سرمایه در سال های اخیر با سرمایه گذاری بر روی پلتفرم های صدور و ابطال آنلاین درصدد جذب سرمایه های خرد از اقصی نقاط بوده اند که این امر توانسته در تجهیز منابع در اختیار بازار سرمایه به منظور تخصیص در تامین مالی شرکت ها استفاده شود.

وی افزود: با این حال محدود کردن فعالیت صندوق های سرمایه گذاری تحت مدیریت شرکت های تامین سرمایه دارای سهامدار بانکی توسط بانک مرکزی با هدف مدیریت نرخ سود بانکی موجب شده تا سرعت تجهیز منابع از کانال صندوق های سرمایه گذاری محدود شود. قطعا تجهیز منابع بازار سرمایه در کنار نوآوری های نوین مالی از قبیل صدور و ابطال آنلاین واحدهای سرمایه گذاری محقق خواهد شد و انتظار فعالین بازار سرمایه از نهادهای قانونگذار حوزه پول و سرمایه تسهیل فعالیت صندوق های سرمایه گذاری می باشد تا بدین وسیله تعمیق بازار بدهی محقق شود.

بنابراین گزارش،انتشار اوراق صکوک مرابحه شرکت‌ سایپا جمعا به مبلغ 700 میلیارد تومان با نرخ سود علی‌الحساب 16 درصد، جهت تأمین مالی سرمایه درگردش به منظور خرید مواد و قطعات مورد نیاز در تولید محصولات انجام شد.این اوراق 4 ساله و موعد پرداخت سود آن هر3 ماه یکبار است و ضمانت آن را بانک‌ های سپه و ملی برعهده دارند.

انتهای پیام