دلایل جهش دیروز شاخص بورس و پیش بینی رشد سهام تا پایان سال

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، در پی جهش ۲۹۰۱ واحدی دیروز شاخص و بروز نشانه هایی ازبهبود اوضاع که منجر به ثبت عدد ۱۶۷ هزار و ۳۷۱ واحدی دماسن بازار شد، روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی اعلام کرد: عمده دلایل رشد قیمت سهام در روز گذشته می‌توان به بازگشایی مثبت بازار جهانی و سیگنال‌های مساعد از روند مذاکرات صلح تجاری چین و آمریکا، رشد تقاضا در معاملات بورس کالا و همچنین پیش‌بینی مثبت تحلیلگران از بازدهی بورس در سال ۹۸ اشاره کرد.

بنابراین با حمایت عوامل بنیادی انتظار می‌رود در صورت عدم‌ بروز رخدادی غیرمنتظره، موج چهارم رشد سهام در سال ۹۷ را شاهد باشیم‌. هرچند ممکن است یک رخداد غیرمترقبه همچون اتفاقات سیاسی، مانع از وقوع این امر شود و جهش فعلی بازار را به رشدی موقت بدل کند.

این روند افزایشی در شرایطی آغاز شد که بسیاری از فعالان نگران فشار فروش‌های پایان سال سهامداران بودند. امری که نشان‌دهنده انتظارات مثبت به‌ویژه از جانب عوامل بنیادی به روند بازار سهام است که روند کنونی را از نوسان‌گیری‌های کوتاه‌مدت متمایز می‌کند. به‌ویژه آنکه به‌تدریج اثر عرضه‌‌های آخر اسفند نیز به‌طور کلی حذف و زمینه برای تصمیم‌گیری براساس عوامل واقعی به جای جریان نقدینگی تسهیل می‌شود. همچنین، عبور شاخص سهام از مرزهای ذهنی که پیش‌تر مانعی در برابر صعود مداوم می‌شد، می‌تواند تداوم رونق بورس را فارغ از نوسان‌های کوتاه‌مدت نوید دهد.

در این میان، ارزش معاملات خرد سهام نیز با مشارکت قابل توجه معامله‌گران حقیقی بازار به بیشترین مقدار در ۱۲ روز معاملاتی اخیر دست یافت و به ۶۵۸ میلیارد تومان رسید. شرایطی که سبب شد تا بیش از نیمی‌ از نمادهای حاضر در این بازار با ثبت قیمت‌های مثبت به معاملات روزانه پایان دهند.

علاوه بر دلایلی چون تداوم افزایش تقاضا برای محصولات عرضه شده در بورس کالا، روند مناسب قیمت‌ها در بازار جهانی و قرار گرفتن سهام در سطوح حساس قیمت‌ و چشم‌انداز مثبت فعالان بازار در آینه پیش‌بینی تحلیلگران از سودآوری بخش عمده بنگاه‌های بورسی در سال آتی، تداوم موج صعودی شاخص کل بورس تهران را به دنبال داشت.

انتهای پیام