تحلیلی از آخرین اطلاعات شرکت آماده عرضه اولیه امروز و قیمت سهم

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق اعلام قبلی، امروز چهارشنبه عرضه اولیه 10 درصد تامین سرمایه نوین انجام می شود و قرار است 700 میلیون سهم در محدوده قیمتی 210 تا 220 تومان در بازار دوم معاملات بورس تهران عرضه شود.

در این رویداد، سهمیه هرکد حقیقی و حقوقی 3000 سهم تعیین شده که ازسوی کارگزاری تامین سرمایه نوین روانه میز فروش خواهد شد.

در این میان ، کارگزاری آبان با بررسی آخرین اطلاعات و صورت های مالی ، تحلیلی "ثنوین" ارایه کرد که به شرح زیر است:

معرفی صنعت و شرکت

به صورت کلی در ادبیات اقتصادی شرکت های تامین سرمایه به نام بانک های سرمایه گذاری شناخته می شوند که این از دامنه ی فعالیت گسترده ی آن ها ناشی می شود و ازین رو در بیشتر کشورهای جهان، بانک های سرمایه گذاری نقشی موثر را همگام با بخش پولی اقتصاد ایفا می کنند.

در حال حاضر درفضای اقتصادی کشور و در بخش مالی، ۹ شرکت تامین سرمایه مشغول به فعالیت هستند که عمدتا به خدمات تعهد پذیره نویسی، بازارگردانی، سرمایه گذاری در سپرده بانکی و اوراق بهادار می پردازند و بعضا درآمد آن ها در بخش تامین مالی و مدیریت دارایی متمرکز شده است. مواردی نظیر تعهد پذیره نویسی، بازارگردانی و درآمد ناشی از سرمایه گذاری عمده ترین درآمد این شرکت ها را شامل می شود .

سرمایه این شرکتها بیش از دو هزار میلیارد تومان و تامین سـرمایه نـوین۷۰۰ میلیارد تومانی بیشترین سرمایه را دارد.

در سال های اخیر همواره حجم فعالیت های شرکت های تامین سرمایه به واسطه افزایش نقش بازارهای بدهی در فضای اقتصاد رو به رشد بوده و این شرکت ها موفق به شناسایی درآمدهای مناسبی از این رشد شده اند و با توجه به چشم انداز توسعه ی بازار بدهی، روند فعالیت آن ها رو به رشد ارزیابی می شود.

در بخش مدیریت دارایی نیز روند توسعه  روزافزون صندوق های سرمایه گذاری به حجم فعالیت های مدیریت دارایی افزوده است.

ترکیب سهم انواع صندوق های سرمایه گذاری به شرح زیر است:

طبق نمودار بالا سهم صندوق های درآمد ثابت از سایر انواع صندوق ها بیشتر است و در سال های اخیر این صندوق ها منابع قابل توجهی را جذب کرده اند. به نحوی که ارزش دارایی های تحت مدیریت صندوق های سرمایه گذاری در 30 مهر 97 برابر با 1،330،186 میلیارد ریال بوده است. شرکت های تامین سرمایه نیز در مجموع سهمی 47 درصدی در مدیریت این صندوق ها دارند.

سهم نهادهای مالی از دارایی های صندوق های سرمایه گذاری به شرح زیر است:

مطابق نمودار بالا این شرکت سهمی 6% در مدیریت صندوق های سرمایه گذاری در اختیار دارد.

گروه تأمین سرمایه نوین متشکل از شرکت تأمین سرمایه نوین، کارگزاری تأمین سرمایه نوین با 67 درصد مالکیت و شرکت مشاور سرمایه گذاری تأمین سرمایه نوین با 89 درصد مالکیت است . همچنین شرکت رایان هم افزا  نیز از شرکت های وابسته به این گروه است که مالکیت 34 درصدی آن به این گروه اختصاص دارد.

فعالیت های اصلی گروه در 6 بخش اصلی تأمین مالی و مهندسی مالی، مدیریت دارایی، بانکداری اختصاصی، مدیریت ریسک، کارگزاری و مشاور  سرمایه گذاری طبقه بندی می شود که روند ارائه خدمات در  سالهای گذشته به صورت زیر است:

تأمین مالی و مهندسی مالی

اقدامات و دستاوردهای شرکت تأمین سرمایه نوین در حوزه تأمین مالی و مهندسی مالی از ابتدای سال 97 تاکنون:

تعهدپذیره نویسی و بازارگردانی 2,000 میلیارد ریال اوراق اجاره مبتنی بر سهام شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی

تعهدپذیره نویسی و بازارگردانی 1،000 میلیارد ریال اوراق اجاره مبتنی بر سهام شرکت توسعه اعتماد مبین

اخذ موافقت اصولی انتشار 1,000 میلیارد ریال اوراق منفعت شرکت هواپیمایی ماهان

اخذ موافقت اصولی انتشار 4,000 میلیارد ریال اوراق اجاره شرکت فولاد زرند ایرانیان

اخذ موافقت اصولی انتشار 600 میلیارد ریال اوراق اجاره شرکت فروسیلیس غرب پارس

اخذ موافقت اصولی انتشار 1,290 میلیارد ریال اوراق اجاره شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه

این شرکت همچنین در حال ارائه خدمات مشاوره عرضه جهت اخذ موافقت اصولی انتشار انواع اوراق بدهی به حجم 000ر6 میلیـارد ریـال ،ارائه خدمات مشاوره افزایش سرمایه به 4 شرکت بورسی/ فرابورسی و 3 شرکت غیربورسی، ارائه خدمات مشاوره پذیرش به 3 شرکت جهـت ورود به بورس و 4 شرکت جهت ورود به فرابورس ایران و انجام ارزشیابی سهام 5 شرکت است.

"ثنوین" همچنین در حوزه ابزارهای نـوین درحال اخذ مجوزهای لازم جهت انتشار 5000 میلیارد ریال اوراق رهنی برای مجموعه ایران خودرو و تدوین قرارداد آتی نرخ سود بر پایه اسناد خزانه اسلامی است.

مدیریت دارایی و سبدگردانی

تأمین سرمایه نوین مدیریت 8  صندوق سرمایه گذاری مشترک را با سقف 148 هزار میلیارد ریال بر عهده دارد کـه د 30 آذر حدود 7.6 درصد از ارزش صندوق های بازار را تشکیل می داد.

اطلاعات صندوق های مذکور به شرح جدول زیر است:

وضعیت سودهای پرداختی صندوق های سرمایه گذاری مندرج در جدول فوق در نه ماهه اول سال :

بانکداری اختصاصی

در سال مالی 96، بانکداری اختصاصی در حدود 39،312 میلیارد ریال دارایی های تحت مدیریت داشته است. در انتهای آذرمـاه سال جاری دارایی های تحت مدیریت بانکداری اختصاصی بالغ بر 37،824  میلیارد ریال بوده است.

کارمزد دریافتی واحد بانکداری اختصاصی شرکت تامین سرمایه نوین در سال مالی 96 حدود 168 میلیارد ریال بود این در حالی است که این مبلغ در نه ماهه سال جاری به 163 میلیارد ریال رسیده و انتظار می رود در پایان سال مالی به بیش از سال 96 نیز برسد.

کارگزاری

فعالیت اصلی شرکت، شامل خدمات کارگزاری، معامله گری، بازارگردانی و خدمات مشـاور ه اسـت، مشـروط بـه آن که مجوز مربوط به هریک از آن ها را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کند. شرکت همچنین در بورس های کالا و انرژی نیز فعال است.

خلاصه اطلاعات مالی شرکت :

مشاوره سرمایه گذاری

شرکت مشاور سرمایه گذاری تأمین سرمایه نوین سال 89 به صورت سهامی خاص تأسیس شد و استراتژی شرکت در بخش مشاور سرمایه گذاری، افزایش ارائه خدمات تحلیل های بنیادی و تکنیکال و سبدگردانی است .

خلاصه اطلاعات مالی شرکت  (مبالغ به میلیون ریال)

درآمدهای عملیاتی شرکت

درآمدهای عملیاتی شرکت در این دوره بالغ بر 3،213 میلیارد ریال بوده که نسبت به 2،776 میلیارد ریال مدت مشابه سال مالی قبل با رشد 126 درصدی همراه است .

نمودار ترکیب درآمدی:

درآمد حاصل از سود سپرده بانکی با مبلغی بالغ بر هزار میلیارد ریال سهمی 36 درصدی از سبد درآمدی شرکت را به خود اختصاص داده است.

هزینه های عمومی اداری و فروش در نه ماهه نخست سال مالی جاری بالغ بر 110 میلیارد ریال می باشد که نسبت به 86 میلیارد ریال مدت مشابه سال مالی قبل با رشد 27 درصدی همراه بوده است. عمده اقلام این بخش به حقوق و دستمزد، هزینه تبلیغات، هزینه حسابرسی و … اختصاص داشته است.

سایر درآمدها و هزینه های غیرعملیاتی

شرکت در این دوره مجموعا 4.4 میلیارد ریال درامد غیرعملیاتی و 765 میلیون ریال هزینه غیرعملیاتی داشته که برایند آن 3.7 میلیارد ریال درآمدهای غیرعملیاتی بود. عمده ترین قسمت این بخش به درآمد اجاره اختصاص داشته است.

صورت سود و زیان

جدول صورت سود و زیان شرکت (میلیون ریال)

شرکت در نه ماهه نخست سال مالی جاری با سرمایه 7 هزار میلیارد ریالی به ازای هر سهم 398 ریال سود محقق کرده و در نه ماهه نخست سال مالی قبل با سرمایه 5.5 هزار میلیارد ریال حدود 438 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده بود. بنابراین سود خالص شرکت در این دوره با رشد 16 درصدی نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل همراه بوده است.

ترازنامه

جدول صورت ترازنامه (میلیون ریال)

جمع دارایی های شرکت در پایان نه ماهه نخست سال مالی جاری بالغ بر 51.5 هزار میلیارد ریال بود که نسبت به 51.1 هزار میلیارد ریال پایان سال مالی قبل با رشد یک درصدی همراه بوده است. حدود 99 درصد از دارایی های شرکت در طبقه جاری و به سرمایه گذاری های کوتاه مدت و دارایی های برای فروش اختصاص داشته است.

بخش زیادی از اقلام سرمایه گذاری های کوتاه مدت به سرمایه گذاری اوراق مشارکت و بخش کمی نیز به سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری و سهام اختصاص دارد. اوراق مشارکت طرح های عمرانی انتقالی دولت مرحله 2 و سرمایه گذاری تامین اجتماعی بیشترین حجم از سرمایه گذاری های شرکت در اوراق مشارکت را شامل می شوند.  

همچنین صندوق سرمایه گذاری آتیه نوین و صندوق مختلط سپهر اندیشه نوین نیز از جمله صندوق هایی هستند که بیشترین سهم از سرمایه گذاری تامین سرمایه نوین را صندوق ها به خود اختصاص داده اند.

جمع بدهی های شرکت در این دوره حدود 41 هزار میلیارد ریال بوده که 2 درصد نیست به پایان سال مالی قبل کاهش داشته وبخش عمده آن به پرداختنی ها و بدهی های مرتبط با دارایی های نگه داری شده برای فروش اختصاص داشته است.

نکته: دارایی های نگهداری شده برای فروش و بدهی های مرتبط با دارایی های نگهداری شده برای فروش مرتبط با سرمایه گذاری های متعلق به مشتریان بانکداری اختصاصی است.

نتیجه گیری

با حرکت اقتصاد به افزایش تامین مالی از محل بازار سرمایه، بازار مناسبی برای شرکت های تامین سرمایه به وجود آمده که انتظار می رود با افزایش تامین مالی از محل بدهی در سال های آتی این رشد همچنان ادامه داشته باشد. تامین سرمایه نوین نیز به عنوان یکی از شرکت های بزرگ این حوزه، از این امر مثتثنی نیست.

این شرکت در دوره 9 ماهه به ازای هر سهم 398 ریال سود خالص محقق کرده و در گزارش ارزش گذاری، سود سال جاری به ازای هر سهم به 495 ریال به ازای هر سهم خواهد رسید. 

در این میان حدود 10 درصد از کل سهام تامین سرمایه نوین معادل 700 میلیون سهم در بازه قیمت 2،100 تا 2،200 ریال عرضه و احتمالا در دامنه بالایی معامله انجام خواهد شد که به نظر از جذابیت پایینی برخوردار است.

انتهای پیام