مواضع موگرینی درباره برجام و حفظ منافع ایران در شورای امنیت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، فدریکا موگرینی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به این موضوع که لغو تحریم ها بخش اساسی توافق هسته ای ایران است، گفت: همچنان برای حفظ منافع اقتصادی ایران ناشی از لغو تحریم ها تلاش می کنیم.

وی افزود: از آنجا که بازدارندگی برای جلوگیری از جنگ به دلیل تقسیم مراکز قدرت در جهان امروز کافی نیست، مسابقه تسلیحاتی جدید به ویژه مسابقه تسلیحات هسته ای تنها می تواند جهان را نا امن تر کند.

این مقام مسئول توضیح داد: امنیت همه به یک ساختار جامع چندجانبه برای عدم گسترش و خلع سلاح نیاز دارد. به همین دلیل اتحادیه اروپا همچنان برای حفظ توافق هسته ای با ایران ادامه خواهد داد. تعهدات مرتبط با هسته ای ایران در 14 گزارش متوالی آژانس بین المللی انرژی هسته ای تایید شده که آخرین آن دو هفته گذشته بود.

موگرینی ادامه داد: در کنار اجرای تعهدات ایران، لغو تحریم های مربوط به هسته ای بخش اساسی این توافق است. بنابراین همچنان برای حفظ منافع اقتصادی ایران ناشی از لغو تحریم ها تلاش خواهیم کرد.

وی گفت: این تلاشی برای امنیت همه است، این راهی برای جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای در یک منطقه بسیار پر تنش بوده و به حفظ اعتبار شورای امنیت سازمان ملل متحد که توافق ایران را از طریق یک قطعنامه به اتفاق آراء تصویب کرده کمک می کند.  با رفتار ایران در موضوعات دیگری همچون موشک های بالستیک، حقوق بشر و تحرکات منطقه ای آن مسایل جدی داریم اما بدون توافق هسته ای، هرگونه بحث با ایران بسیار مشکل تر و نه آسان تر خواهد بود.

موگرینی گفت: کنار کشیدن از توافقی که کار می کند، هرگز نقطه شروع خوبی برای ارتقای امنیت جمعی نخواهد بود.

انتهای پیام