گزارش رویترز از برنامه ایران برای ادامه صادرات نفت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، ایران از روی احتیاط در جستجوی نفتکش‌های دست دوم برای جایگزینی ناوگان فرسوده است و می‌خواهد جریان حیاتی صادرات نفت را تحت تحریم های آمریکا حفظ کند.

از زمان اعمال تحریم های ترامپ علیه ایران در نوابر، مذاکرات مقدماتی با کره جنوبی برای 10 سوپر نفتکش جدید متوقف شده. پاناما حداقل 21 نفتکش ایرانی را از فهرست سفارش های خود حذف کرده و تهران در حال حاضر به دنبال کشتی‌های بیشتر در کشورهایی مثل ویتنام می گردد.

واشنگتن محدودیت‌هایی برای بخش‌های بنادر، انرژی و کشتیرانی ایران ایجاد کرده ولی معافیت‌هایی هم به هشت مشتری بزرگ نفت این کشور اعطا کرده که شامل چین، هند و ژاپن هم می شود. بنابراین این کشورها می‌توانند همچنان نفت خام ایران را بخرند.

صادرات نفت 70 درصد درآمد ایران را تشکیل می‌دهد بنابراین یک ناوگان از نفتکش ها برای ذخیره و انتقال نفت حساس برای تهران لازم است.

فروشندگان کشتی‌های دست دوم این بار بیشتر می‌ترسند چون یک شبکه یونانی که به ایران کمک کرده بود تحت تحریم‌های قبلی نفت‌کش بخرد، وارد فهرست سیاه آمریکا شده و بیمه گرهای غربی هم از ایران دوری می‌کنند. این شرایط تلاش‌های ایران را برای صادرات نفت به خریداران پیچیده کرده است.

سخنگوی شرکت دووی کره گفت: قرارداد اولیه با ایران در دسامبر 2016 برای توسعه کارخانه کشتی سازی امضا شده ولی از آن زمان به بعد پیشرفت نداشته است.

ایران به دنبال کشتی به ویتنام هم رفته و در جستجوی واسطه‌ای در بازار یونان است. ایران بیش از 50 نفتکش دارد ولی با توجه به ظرفیت ذخیره‌سازی محدود برای انتقال و ذخیره نفت فروخته نشده در آب‌های داخلی، به آنها نیاز دارد.

انتهای پیام