"بزاگرس"برای عرضه اولیه یکشنبه معرفی شد/ آخرین وضعیت و چالش قیمت گذاری

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،معرفی شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر با حضور مالک رحمتی قائم مقام مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر و نماینده سهامدار عمده، محمدجعفری اناری مدیرعامل شرکت،بهزاد احمدی معاون مالی و اقتصادی، مجید حیدری مدیرمالی و اصحاب رسانه برگزار شد تا با اعلام آخرین وضعیت مالی و اقتصادی، این شرکت 300 میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه 5 درصدی سهام در یکشنبه هفته آتی باشد.

برنامه عرضه 70 درصد پرتفوی سازمان اقتصادی کوثر در بورس

رحمتی بر اساس استراتژی های سازمان اقتصادی کوثر از برنامه عرضه بالغ بر 70 درصد پرتفوی در بورس خبر داد و گفت: دراوایل سال آتی شرکت مرغ ماهان و کشت و صنعت شریف در فرابورس و هلدینگ سرمایه گذاری گروه کشاورزی در بورس و 6 شرکت دیگر در بازار سرمایه عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به ارزش گذاری این شرکت توسط تامین سرمایه لوتوس پارسیان ادامه داد: ارزش گذاری به نفع سهامداران خرد صورت گرفته و با قیمت مناسب به هیچ وجه به سمت ارزش روز دارایی ها نرفته است.این نیروگاه به خط دیاله بطور مستقیم وصل است و برای صادرات به عراق یکی از مهمترین نیروگاه ها بشمار می رود و تنها نیروگاهی است که توانسته صرف نیروگاه داری محض از صنعت راهبردی خارج شود.

برنامه های توسعه ای و افزایش سرمایه

این مقام مسئول درخصوص برنامه های توسعه ای گفت: یکی از برنامه ها ایجاد نیروگاه بیوگاز است که مطالعات اقتصادی آن در حال انجام است. در بحث انرژی های تجدید پذیر هم اقداماتی در دست مطالعه است .همچنین طرح توسعه نیروگاه با انعقاد بسیاری از تفاهم نامه ها و مذاکرات با گروه مپنا از طریق بانک صنعت و معدن به عنوان بانک عامل در حال پیگیری و اجرا است که اعتبار توسط صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.

رحمتی ادامه داد: افزایش سرمایه این شرکت با توجیه اقتصادی مناسب در آینده در دستور کار قرار می گیرد.این سازمان بر روی حمایت از سهم حساس است و فراتر از پشتیبانی برای حمایت از این سهم و سایر سهام عرضه شده در بازار سهام اقدام می کند.

شرح حال نیروگاه زاگرس کوثر

جعفری اناری نیز با بیان اینکه این نیروگاه گازی با 4 واحد هرکدام دارای ظرفیت 162 مگاوات است،گفت: این نیروگاه در مساحت 20 هکتار در 25 کیلومتری جاده کرمانشاه به همدان مستقر و در سال 89 توسط مپنا ساخته و در سال 91 بابت رد دیون به بنیاد شهید واگذار شد که بنیاد شهید هم این نیروگاه را به بنیاد اقتصادی کوثر واگذار کرد. در سال 94 شرکت زاگرس تاسیس و بهره برداری از آن آغاز شد.متوسط آمادگی "بزاگرس" 4.5 میلیون مگاوات در سال و تولید آن درحدود 2.6 میلیون مگاوات ساعت است.

وی از شکسته شدن رکورد میزان آمادگی طی 9 سال گذشته در دی و بهمن سال جاری خبر داد و گفت: این نیروگاه توانسته در یک ماه 412 میلیون کیلو مگا وات ساعت آمادگی داشته باشد.بر اساس سیاست های سازمان اقتصادی کوثر که به این شرکت داده،علاوه بر بخش های نیروگاه حرارتی قصد ورود در بخش های مختلف در دستور کار است تا جهت نیاز کشور که بنابر فعالیت های سود ده قرار داده شده به انرژی های تجدید پذیر دست یابیم.

این مقام مسئول گفت: در این راستا اولین پروژه ای که سال آینده کلید آن زده خواهد شد،ایجاد یک نیروگاه بیوگاز دامی است که اولین نیروگاه در این زمینه در ایران است و امید می رود فناوری آن به داخل وارد شود تا یکی از سازندگان این نوع نیروگاه ها باشیم و از کود دامی استفاده کنیم و نیروگاه را راه اندازی کنیم.

جعفری اناری با اشاره به گذشت 8 سال از راه اندازی نیروگاه گازی گفت: بهره وری کنونی این نیروگاه 33 درصد است که با راه اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی به 50 درصد بدون تولید هیچ سوخت اضافی می رسد. درحال حاضر ضریب بهره برداری نیروگاه 62 درصد است که در صورت تبدیل به نیروگاه سیکل ترکیبی این رقم افزایش پیدا خواهد کرد.

میزان مطالبات از دولت

وی درپاسخ به سوال بورس پرس مبنی بر میزان مطالبات از دولت گفت: شرکت مطالبات سنگینی از وزارت نیرو دارد .در بودجه سال 97 و لایحه بودجه 98 بحث تهاتر مطرح شد که 509 میلیارد تومان مطالبات تحت عنوان تهاتر در پایان آذر سال 97 گرفته شده و 450 میلیارد تومان باقیمانده که امید می رود در سال 98 تهاتر شود.

فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی به عنوان مدیر عرضه درخصوص مقایسه عملکرد شرکت با صنعت گفت: مهمترین عامل موثر برای استنتاج و نتیجه گیری درخصوص تعیین قیمت،نسبت های سودآوری است به همین دلیل به رغم میل باطنی سهامدار عمده ،جلسات عدیده ای گذاشته شد تا p/e نصف متوسط صنعت قیمت گذاری شود و چالش های سنگینی دراین مورد وجود داشت اما بخش عمده ای از این مسائل به پیشنهاد ما برای در نظرگرفتن ملاحظات بود تا طی مراحل بعدی با پیشرفت کار ،جایگاه اصلی قیمت را پیدا کند.

انتهای پیام